| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > Organizacja szkoleń > Nie bójmy się oceny

Nie bójmy się oceny

Prowadząc szkolenie, dążymy do realizacji określonych celów. Może to być odpowiednia efektywność przeprowadzonych działań, zmiana zachowań uczestników, a także wiele innych aspektów, które są z naszego punktu widzenia ważne.

Często jednak nasze zamierzenia, pod wpływem zderzenia z rzeczywistością, muszą ulec szybkiemu przekształceniu i dostosowaniu do warunków, jakie przyniosła codzienność. Po przeprowadzeniu szkolenia możemy dojść do wniosku, że pewne rzeczy należałoby zrobić inaczej, a niektóre pominąć. Ewaluacja przeprowadzonych działań dostarczy nam zapewne odpowiedzi na wiele pytań, w tym również jak przygotować się skuteczniej na bliższą oraz bardziej odległą przyszłość.

Ocena szkolenia jest rzeczą w równym stopniu ważną jak i złożoną. Podjęcie trudu przeprowadzenia ewaluacji przynosi jednak na tyle dużo korzyści, że warto się go podjąć. Zebrane informacje na temat poziomu zadowolenia uczestników szkolenia, efektywności nauczania czy też indywidualnych postępów poczynionych przez biorących udział w szkoleniu, to dane niezwykle przydatne w dalszej pracy trenera. Oczywiście, przy odpowiednim ich wykorzystaniu. 

Kto zyskuje na ewaluacji?

Teoretycznie zyski z oceny szkolenia czerpać może wiele podmiotów biorących udział w procesie szkolenia, od samej firmy szkoleniowej poczynając, na uczestnikach kończąc. W praktyce natomiast ewaluacji zazwyczaj podejmują się ci, dla których korzyści zeń płynące są najbardziej bezpośrednie. Jeśli szkolenia prowadzone są ze środków Unii Europejskiej, ich ocena zostanie przeprowadzona przez odpowiednie jednostki do tego zadania wyznaczone. Trener chcący pozyskać przydatny w jego dalszej pracy feedback, w tym celu zwróci się do uczestników swoich zajęć. Ewaluacją zainteresowany może być również pracodawca, który powierzył swych pracowników wybranej firmie szkoleniowej, celem wyposażenia ich w przydatne w trakcie dalszego prosperowania umiejętności. Również uczestnicy podczas ewaluacji zyskują sposobność do wyrażenia własnej opinii o realizacji przedsięwzięcia, co przynajmniej zgodnie z ideą, powinno skutkować udoskonalaniem kierowanej do klientów oferty. 

Analiza procesu nauczania daje nam swego rodzaju władzę nad jej przebiegiem. To, co poddaje się naszej ocenie, dzięki dokładnemu „zmierzeniu i zważeniu”, łatwiej przychodzi nam kontrolować i świadomie wykorzystywać. Wspomnianą już korzyścią płynącą z ewaluacji jest sposobność do podnoszenia poziomu nauczania. Dzieje się to za pomocą wprowadzanych zmian i ulepszeń na podstawie pozyskanych wyników. Ponadto, świadomość oceny działa zwykle mobilizująco. Chcąc osiągać dobre wyniki, nie możemy się zniechęcać, kiedy rzeczywistość odbiega od wyznaczonego poziomu. Właśnie ta niwelacja istniejących różnic i nastawienie na realizację postawionego sobie celu, powinna być motorem do podejmowania kolejnych wyzwań. 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA

Założony w 1919 roku Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA (The Chartered Institute of Management Accountants) jest czołową i jednocześnie największą organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej, liczącą ponad 227 000 członków i studentów w 179 krajach.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »