| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Spółki > ABC spółek > Zarząd ponosi odpowiedzialność za należytą rachunkowość spółki

Zarząd ponosi odpowiedzialność za należytą rachunkowość spółki

Członkowie zarządu spółki ponoszą odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów ustawy o rachunkowości. Jeżeli odpowiedzialność za to przejmuje księgowy, kierownik jednostki odpowiada za nadzór nad nim.

Zarząd w spółce kapitałowej (spółki z o.o.  i spółki akcyjnej) jest organem, który prowadzi sprawy spółki i ją reprezentuje. Szerokie spektrum uprawnień zarządu jest jednak powiązane z szerokim zakresem jego odpowiedzialności. Odpowiedzialność ta wynika również przepisów ustawy o rachunkowości.

Zobacz: Jaką odpowiedzialność ponoszą biura księgowe?

Zgodnie z art. 4 ust. 5 tejże ustawy na kierowniku jednostki (czyli np. spółki) ciąży odpowiedzialność za należyte wykonanie obowiązków związanych z rachunkowością. Taka odpowiedzialność, z tytułu nadzoru, istnieje również wtedy, gdy obowiązki te zostaną powierzone innej osobie za jej zgodą.

Ustawa w swej treści posługuje się tutaj pojęciem „kierownika jednostki” przez którego w przypadku spółek należy rozumieć członka zarządu lub też wszystkich członków (w przypadku wieloosobowego zarządu). W zależności od fazy w jakiej znajduje się spółka (likwidacja, upadłość) kierownikiem jednostki będzie jednak także likwidator, syndyk lub zarządca (art. 3 ust. 1 pkt. 6 ustawy o rachunkowości).

Należy jednak pamiętać, że w składzie wieloosobowego zarządu może istnieć wyraźny podział obowiązków, z którego może wynikać, iż za sprawy rachunkowości odpowiada jeden z członków. W takiej sytuacji odpowiedzialność będzie spoczywać na nim, a nie na całym zarządzie. Takie delegowanie odpowiedzialność powinno mieć jednak miejsce w formie pisemnej i być zaakceptowane przed danego członka.

Rola księgowego

Odpowiedzialność kierownika jednostki może być w pewnym sensie podzielona poprzez zatrudnienie w spółce głównego księgowego. Przejęcie przez niego odpowiedzialności powinno jednak nastąpić w formie pisemnej. Zatrudnienie księgowego i przejęcie odpowiedzialności nie oznacza jednak, że obowiązki kierownika jednostki ustają. Istnieją one nadal, chociaż jego odpowiedzialność wynika w tej sytuacji z obowiązków nadzoru.

Zobacz: Kiedy można zwolnić członka spółki z o.o. z odpowiedzialności?

Zakres obowiązków księgowego powinien być wyraźnie określony w umowie o pracę wraz ze stwierdzeniem o przejęciu przez niego odpowiedzialności. Takie stwierdzenie pozwala bowiem ograniczyć odpowiedzialność karnoskarbową kierownika jednostki, jako że zgodnie z art. 9 ust. 3 Kodeksu karnego skarbowego sprawcą przestępstwa lub wykroczenia skarbowego jest ten, kto na podstawie przepisu prawa, decyzji organu, umowy lub faktycznego wykonywania zajmuje się sprawami gospodarczymi, w szczególności finansowymi osoby fizycznej lub prawnej.

Tym samym odpowiedzialność karnoskarbowa z art. 61 Kodeksu karnego skarbowego za nierzetelne prowadzenie ksiąg spoczywać będzie na księgowym.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

INDOS SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »