| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Samochód > Najczęstsze problemy > Pojazd kolekcjonerski - definicja

Pojazd kolekcjonerski - definicja

Pojazd kolekcjonerski to pojazd, który spełnia pewne kryteria, zarówno o charakterze ścisłym jak i niezwykle ocennym. W związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku definicja tych pojazdów powinna być dostosowana do prawa europejskiego. Tak jednak nie było. Urzędy celne klasyfikowały auta i nadawały im przymiot kolekcjonerskich według decyzji wojewódzkich konserwatorów zabytków sporządzanych na podstawie opinii rzeczoznawców.

Zgodnie z przepisami unijnymi pojazdem kolekcjonerskim jest pojazd mechaniczny:

  • w swoim oryginalnym stanie, bez znacznych zmian podwozia, układu kierowniczego lub hamulcowego, silnika itp.,
  • będący modelem lub typem, którego się już nie produkuje,
  • będący stosunkowo rzadki,
  • który ma nie być normalnie stosowany do jego oryginalnego celu,
  • będący przedmiotem specjalnych transakcji poza normalnym handlem podobnymi artykułami użytkowymi,
  • posiadający znaczną wartość,
  • mający co najmniej 30 lat.

Właśnie ta ostatnia cecha jest powodem wielu problemów importerów aut kolekcjonerskich. Polscy konserwatorzy zabytków zaliczali do kolekcjonerskich już pojazdy z tylko 25 letnim stażem. Co więcej, taką praktykę wspierało też Ministerstwo Finansów, ustnie zapewniając właścicieli pojazdów. Dziwić powinien ten fakt, gdyż stowarzyszenia rzeczoznawców wskazywały resortowi na odmienności definicji polskiej i europejskiej. Niestety polskie prawo jest tak skonstruowane,  że  ustne zapewnienia nie mogą mieć żadnego znaczenia i doniosłości w świetle prawa.
Dziś prowadzone są masowe kontrole  aut już sprowadzonych, głównie w świetle  zbadania wieku pojazdu i w związku z tym prawidłowości wypełnienia zgłoszenia celnego przez importera.

Celnicy mają na to 5 lat, jeśli idzie o VAT i akcyzę, a 3 lata odnośnie cła, wszystkie terminy licząc od dopuszczenia auta do obrotu. Kontrola taka jest jak najbardziej zgodna z prawem i w związku z tym jakikolwiek sprzeciw okaże się w większości przypadków bezzasadny.

Polecamy: Opłata za usunięcie pojazdu 2012

A Skarb Państwa ma o co walczyć. Jeśli auto wbrew definicji unijnej (ma więcej niż 25 lat, ale mniej niż 30) zostało zakwalifikowane jako kolekcjonerskie importer będzie musiał zapłacić cło (10 proc.), VAT (23 proc.) i akcyzę, a wszystkie te należności razem z odsetkami. Będzie to ogromna dolegliwość zważywszy, że uprzednio osoba taka zapłaciła tylko 8-procentowy VAT (7-procentowy przed podwyższeniem stawek VAT). Pojazd kolekcjonerski  nie jest objęte obowiązkiem zapłaty cła i akcyzy.

Warto zauważyć, że w obecnym stanie prawnym konserwatorzy zabytków nie wydają już opinii w przedmiocie uznania pojazdu za kolekcjonerskie. Pomijając fakt, że istnieje 40-osobowa grupa ekspercka rzeczoznawców samochodowych, których opinie dla urzędów celnych mają wymiar tylko pomocniczy, w obecnym stanie prawnym celnicy w praktyce nie są skrępowani w ocenie występowania cech definicyjnych pojazdu  kolekcjonerskiego. I tak, to oni dziś będą uznawać, które auta mają znaczną wartość czy są stosunkowo rzadkie, a co za tym idzie nakładać obowiązek zapłaty cła, akcyzy i wyższej stawki VAT.

Polecamy: Zakup samochodów oraz paliwa a prawo do odliczenia VAT 2012

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Chajec, Don-Siemion & Żyto Kancelaria Prawna

Kancelaria Chajec, Don-Siemion & Żyto jest zespołem wykwalifikowanych specjalistów z różnych dziedzin prawa i biznesu, charakteryzujących się praktycznym, pro-biznesowym podejściem i umiejętnością sprawnego działania, współpracujących ze sobą w biurach w Warszawie, Krakowie i Łodzi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »