REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki przedsiębiorców związane z gospodarką odpadami

Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca marca 2010 r. upływa termin realizacji obowiązków sprawozdawczych i rozliczeń przedsiębiorców z ich obowiązków w zakresie gospodarki odpadami za 2009 r. Przypominamy o tym, kto i jakie sprawozdania powinien złożyć w marcu 2010 r.

Zużyty sprzęt elektroniczny

REKLAMA

Na producentach i importerach wprowadzających na rynek polski urządzenia elektryczne i elektroniczne spoczywa obowiązek zorganizowania i sfinansowania, zbierania, odbioru, przetwarzania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu. Związane z tym obowiązki sprawozdawcze, których termin realizacji przypada w marcu, przedstawiamy w tabeli.

Niezłożenie wymaganych przepisami prawa sprawozdań podlega karze grzywny (art. 78 ustawy o zużytym sprzęcie).

Baterie i akumulatory

REKLAMA

Wprowadzający baterie lub akumulatory mają obowiązek składania marszałkowi województwa sprawozdania o rodzaju, ilości i masie wprowadzonych do obrotu baterii i akumulatorów w poprzednim roku. Dane te należy przedstawić do 15 marca roku następnego (art. 34 ustawy o bateriach i akumulatorach). Warto jednak zaznaczyć, że termin złożenia pierwszego sprawozdania przypadnie dopiero na 15 marca 2011 r. (art. 120 ustawy z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za 2009 r. przedsiębiorcy objęci zakresem ustawy rozliczają się po staremu. Oznacza to, że np. przedsiębiorca, który zlecił wytworzenie produktu w postaci baterii i akumulatorów do końca 2009 r., będzie jeszcze podlegał przepisom ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, zwanej dalej „ustawą produktową”. W przypadku gdy produkt lub produkt w opakowaniu jest wprowadzany na rynek krajowy przez przedsiębiorcę niebędącego wytwórcą produktu lub produktu w opakowaniu, który zlecił wytworzenie tego produktu lub produktu w opakowaniu oraz którego oznaczenie zostało umieszczone na produkcie lub produkcie w opakowaniu, obowiązki określone w ustawie obciążają tego przedsiębiorcę (art. 1 ust. 1b ustawy produktowej). Obowiązki te przypominamy w części pt. „Opakowania”.

Obowiązki sprawozdawcze w marcu 2010 r.

Opakowania

Przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu określone produkty (np. opony) lub opakowania (np. z tworzywa sztucznego, aluminium, tektury) są zobligowani do zapewnienia ustalonego poziomu odzysku. W szczególności są zobowiązani do recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. Obowiązek ten nakłada ustawa o opłacie produktowej.

Na koniec każdego roku kalendarzowego przedsiębiorcy i organizacje odzysku powinni dokonać rozliczenia wykonania tego obowiązku. W terminie do 31 marca następnego roku powinni złożyć marszałkowi województwa sprawozdania:

• o ilości lub masie opakowań i produktów wprowadzonych na rynek oraz o odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadach opakowaniowych i poużytkowych z podziałem na poszczególne rodzaje, a także o osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu,

• o wysokości należnej opłaty produktowej (art. 10 i 15 ustawy).

Sprawozdanie OŚ-OP1 o wysokości należnej opłaty produktowej jest dostępne na www.mk.infor.pl w zakładce Aktywne druki.

Opłatę produktową należy wpłacić na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego do 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego dotyczy (art. 16 ust. 2 ustawy). Nie trzeba wnosić opłaty produktowej, której łączna roczna wysokość dla opakowań oraz produktów wymienionych w załącznikach nr 1, 2 i 3 do ustawy nie przekracza 50 zł (art. 12 ust. 5 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami).

Recykling pojazdów

Odrębne zasady postępowania dotyczą odpadów będących pojazdami wycofanymi z eksploatacji oraz odpadów z tych pojazdów (z wyłączeniem pojazdów historycznych). Przedsiębiorcy wprowadzający takie pojazdy na rynek zostali zobowiązani do zapewnienia sieci zbierania pojazdów. Ci z nich, którzy obowiązku tego nie spełnili, mają obowiązek ponoszenia opłaty za brak sieci. Tak więc przedsiębiorca może wybrać realizację obowiązków związanych ze zbieraniem pojazdów albo uiszczać odpowiednią opłatę. Jest ona obliczana jako iloczyn stawki opłaty za brak sieci i liczby pojazdów wprowadzonych w danym roku oraz ilorazu liczby dni w roku, w których nie zapewniono sieci, i liczby dni w danym roku.

[(Liczba pojazdów) x (stawka opłaty)] x [(liczba dni, w których nie zapewniono sieci) : (liczba dni w roku)] = opłata

Przedsiębiorca wprowadzający pojazd składa Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska roczne sprawozdanie o wysokości należnej opłaty za brak sieci. Sprawozdanie należy złożyć do 31 marca roku następującego po roku, którego opłata dotyczy (art. 15 ustawy o recyklingu pojazdów). Sprawozdanie stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Środowiska z 8 czerwca 2005 r. w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów (Dz.U. Nr 109, poz. 917 zez zm.). W tym samym terminie przedsiębiorca jest zobowiązany uiścić opłatę na rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

WAŻNE!

Roczne sprawozdanie o wysokości należnej opłaty za brak sieci należy złożyć do 31 marca roku następującego po roku, którego opłata dotyczy.

Jeśli zobowiązany nie obliczy opłaty samodzielnie, zostanie ona nałożona na niego w drodze decyzji administracyjnej. Ewentualne uchylanie się od wykonania tej decyzji będzie skutkować ustaleniem opłaty dodatkowej w wysokości 50% kwoty niewpłaconej.

• art. 24, 31, 40, 50, 51, 56, 59 i 67 ustawy z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - Dz.U. Nr 180, poz. 1495; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

• art. 34, 120 i 122 ustawy z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach - Dz.U. Nr 79, poz. 666

• art. 10 ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej

• opłacie depozytowej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

• art. 15 ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji - Dz.U. Nr 25, poz. 202; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA