| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej a obowiązki podatkowe

Zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej a obowiązki podatkowe

Likwidacja działalności gospodarczej wiąże się z określonymi obowiązkami - w tym ze sporządzeniem spisu z natury, jego rozliczeniem, a następnie zgłoszeniem naczelnikowi urzędu skarbowego faktu zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych w celu wykreślenia z rejestru podatników VAT.

Przykład

Jan K. zlikwidował działalność gospodarczą 31 grudnia 2008 r. Spis z natury sporządził na 31 grudnia 2008 r. Wartość towarów objętych tym spisem ustalił według cen rynkowych obowiązujących na ten dzień. Podatnik wykazał podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego, które wynikały ze sporządzonego spisu z natury, w deklaracji VAT składanej za grudzień (w terminie do 26 stycznia 2009 r.). Do składanej deklaracji VAT dodatkowo dołączył pisemną informację o spisie z natury dokonanym w związku z zaprzestaniem działalności gospodarczej, podając ustaloną wartość spisu oraz kwotę podatku należnego.

Gdyby podatnik zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej w listopadzie 2008 r., to w związku z wejściem w życie znowelizowanych przepisów o VAT mogłoby dojść do takiej sytuacji, w której podatnik w ogóle nie zapłaciłby podatku VAT od remanentu likwidacyjnego, ponieważ na podstawie przepisów obowiązujących do 30 listopada 2008 r. jeszcze nie powstał obowiązek podatkowy w związku z likwidacją działalności gospodarczej, natomiast według przepisów obowiązujących od 1 grudnia 2008 r. obowiązek ten nie powstałby w ogóle.

Przykład

Jacek N. zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej 20 listopada 2008 r. Według przepisów ustawy obowiązujących do 30 listopada 2008 r. obowiązek podatkowy powinien powstać nie później niż 4 grudnia 2008 r. Natomiast według przepisów obowiązujących od 1 grudnia 2008 r. obowiązek podatkowy powinien powstać już 20 listopada 2008 r.

W takim przypadku, na podstawie przepisu przejściowego art. 6 ustawy z 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 209, poz. 1320), obowiązek podatkowy powstaje na starych zasadach - obowiązujących przed 1 grudnia 2008 r. - czyli w dniu, w którym powinien być sporządzony spis z natury, ale nie później niż w ciągu 14. dnia od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, że Jacek N. powinien rozliczyć podatek należny od remanentu likwidacyjnego w deklaracji za grudzień 2008 r.

Jeżeli podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności opodatkowanych, to jest on zobowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek ten wynika z art. 96 ust. 6 ustawy o VAT. Zgłoszenia dokonuje się na formularzu VAT-Z, który następnie stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT. Urzędem właściwym do przyjęcia zgłoszenia jest urząd właściwy dla podatnika w ostatnim dniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Eksperci BUDTRADE.pl

Ekipa BUDTRADE.pl to fachowcy w dziedzinie materiałów budowlanych oraz ich efektywnego wykorzystania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »