| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Przedsiębiorca zawiesi firmę na dwa lata

Przedsiębiorca zawiesi firmę na dwa lata

W czasie zawieszenia firmy przedsiębiorca nie zapłaci składek na ubezpieczenia społeczne. Będzie też zwolniony z opłacania zaliczek na podatek dochodowy i składania deklaracji. Urząd wyda interpretację przepisów w ciągu 30 dni i przyjmie niekompletne wnioski.

GP RADZI

Chcę skorzystać z nowych przepisów dotyczących zawieszania działalności gospodarczej. Czy będę mógł to zrobić już w przyszłym tygodniu i jakie opłaty się z tym wiążą?

Zawieszenie działalności będzie możliwe od 20 września. Jest dokonywane na pisemny wniosek przedsiębiorcy złożony do organu ewidencyjnego w gminie. Natomiast przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym wniosek o zawieszenie działalności składa w sądzie rejestrowym. Wniosek musi zawierać m.in. firmę i nazwę przedsiębiorcy, oznaczenie formy prawnej działalności, NIP, siedzibę i adres przedsiębiorcy. Należy do niego dołączyć oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników. Zawiesić działalność firmy będą mogli tylko przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników. Wniosek o zawieszenie działalności gospodarczej oraz wniosek o wykreślenie wpisu z ewidencji będą bezpłatne.

Podstawa prawna

• Art. 9 ustawy z 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 141, poz. 888).

Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie pozwala urzędnikom na odmowę przyjęcia niekompletnego wniosku. Ile czasu będę miał na jego uzupełnienie?

Terminy i tryb uzupełniania pism i wniosków niekompletnych oraz terminy załatwiania spraw wynikających z tych pism i wniosków określają odrębne przepisy. Gdy organ administracji publicznej stwierdzi konieczność uzupełnienia wniosku, to zgodnie z art. 64 par. 2 kodeksu postępowania administracyjnego wnioskodawca będzie musiał uczynić to w terminie siedmiu dni od otrzymania pisma informującego o brakach. W przeciwnym wypadku pozostawi się podanie bez rozpoznania. Wyznaczony przez organ administracyjny siedmiodniowy termin do uzupełnienia braków formalnych pisma jest terminem ustawowym i nie może być wydłużany ani skracany przez organ administracyjny.

Podstawa prawna

• Ustawa z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).

Zamierzam zwrócić się do ZUS o pisemną interpretację w sprawie zakresu i sposobu zastosowania niezrozumiałych dla mnie przepisów dotyczących obowiązku płacenia składek na ubezpieczenia społeczne. Czy będę musiał stosować się do zawartych w niej wskazówek?

Interpretacje zawsze będą wiążące dla właściwych dla przedsiębiorcy organów administracji publicznej. Przedsiębiorca natomiast nie ma obowiązku zastosowania się do interpretacji. Stosowanie się do wytycznych ma znaczenie dlatego, że jest on chroniony w momencie, gdy zostanie zakwestionowane jego postępowanie. Jeśli przedsiębiorca wskaże, że zastosował się do uzyskanej interpretacji, nie będzie mógł zostać obciążony jakimikolwiek podatkami, karami administracyjnymi lub finansowymi. Interpretacja może zostać zmieniona wyłącznie w drodze wznowienia postępowania. Nie zmienia się interpretacji, w wyniku której nastąpiły nieodwracalne skutki prawne.

Podstawa prawna

• Art. 10 i 10a ustawy z 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 141, poz. 888).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sylwia Konik

Współwłaściciel Recrutamos, Konsultant projektów Direct Search/Executive Search

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »