| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Firmy nie potrafią korzystać z badań rynku

Firmy nie potrafią korzystać z badań rynku

Co piąta polska firma sięga po informacje gospodarcze tylko raz w miesiącu. Ulubionymi źródłami wiedzy przedsiębiorców są rejestry KRS, Monitor Polski i BIG. Ograniczone wykorzystanie danych powoduje, że działalność firm obarczona jest ryzykiem.

O BADANIU

Projekt badawczy Korzystanie z informacji gospodarczych został zrealizowany przez PBS DGA na ogólnopolskiej próbie 100 firm zatrudniających nie mniej niż 250 pracowników w dniach 2-9 czerwca tego roku. Respondentami byli właściciele firm lub osoby nimi zarządzające - prezesi, członkowie zarządu i dyrektorzy. Badanie przeprowadzono w technice CATI (Computer Assisted Telephone Interview), czyli wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo. Dane zostały poddane procedurze ważenia, tak by struktura wojewódzka firm w próbie odpowiadała strukturze w populacji.

Rodzaj wykorzystywanych informacji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Częstość wykorzystywania informacji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Cele wykorzystywania informacji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wydatki na usługi firm

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

KRZYSZTOF POLAK

krzysztof.polak@infor.pl

OPINIE

JOANNA HIRSZ-KROPIŃSKA

dyrektor marketingu LexisNexis

Badanie potwierdziło przeprowadzone przez nas już wcześniej analizy dotyczące celu wykorzystywania informacji gospodarczych przez firmy. Przeważająca grupa spośród badanych przedsiębiorców analizuje te dane, aby określić wiarygodność finansową kontrahenta lub podjąć decyzję o rozpoczęciu współpracy biznesowej. Jest to typowe podejście w działalności gospodarczej. Zwraca jednak uwagę fakt, że w tym celu firmy czerpią informacje głównie z ustawowych (tak to należy określić) źródeł. Największe zainteresowanie skupia się na danych z KRS - to jest pierwsze źródło analizy. Znaczny odsetek badanych deklaruje, że korzysta z informacji gospodarczych mniej więcej raz w tygodniu lub częściej - to wciąż dość niski odsetek w porównaniu z praktyką firm zachodnich. Wciąż niskie zainteresowanie informacjami gospodarczymi może wynikać z faktu, że firmy stosunkowo rzadko zmieniają kontrahentów - aż 79 proc. respondentów deklaruje stałość w tym zakresie. Piąta część badanych przeznacza na uzyskanie takich informacji ok. 10 tys. zł rocznie, co wskazuje na to, że informacje te, jak i samo analizowanie ryzyka, firmy te traktują jako ważny proces biznesowy.

WIRGINIA AKSZTEJN

analityk PBS DGA

Menedżerów firm, które poszukują informacji gospodarczych, zapytano o rodzaj gromadzonych danych i cele ich wykorzystywania. Jak się okazało, firmy te pozyskują dane rejestrowe z KRS oraz publikowane sprawozdania finansowe różnego rodzaju. Choć Krajowy Rejestr Długów znany był dla ponad 95 proc. respondentów, informacji o ewentualnym zadłużeniu kontrahenta poszukuje już tylko połowa z nich. Przedsiębiorstwa korzystające z usług profesjonalnych dostawców różnią się od przedsiębiorstw zbierających informacje gospodarcze w inny sposób (najczęściej we własnym zakresie) pod względem wszechstronności pozyskiwanych danych. Przedstawiciele tych pierwszych wskazywali średnio siedem rodzajów interesujących ich danych, a ci drudzy - już tylko pięć. Informacje gospodarcze z reguły są pozyskiwane w celu określenia wiarygodności finansowej danej firmy oraz podjęcia decyzji o nawiązaniu z nią współpracy. Klienci wywiadowni gospodarczych korzystają z informacji gospodarczych intensywniej niż firmy zbierające dane w inny sposób. Przejawia się to w liczbie celów, w których wykorzystywane są dane (średnio o jeden cel więcej) oraz częstości korzystania z danych (istotnie częściej co najmniej raz w miesiącu).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

dr Dominik Lubasz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »