| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Warunki prowadzenia firmy w Polsce i Irlandii

Warunki prowadzenia firmy w Polsce i Irlandii

Szybka rejestracja firmy przez internet, zwiększenie kwoty wolnej od podatku, mniejsze obciążenia pracodawców i pracowników - te irlandzkie rozwiązania warto by wprowadzić w Polsce.

• Powinien powstać spójny program zachęcający do powrotu z emigracji.

Choć irlandzka sieć dróg liczy ponad 92 tys. km, to tylko ok. 300 km z nich ma statut autostrad. Rozbudowa sieci dróg przez długie lata nie była jednym z priorytetów rządu, co spowodowało zaniedbania w tej materii. Jednak w ostatnich latach to się zmieniło. Irlandia stała się gigantycznym placem realizacji inwestycji transportowych.

Pod koniec 2005 roku irlandzki rząd ogłosił dziesięcioletni program rozbudowy sieci transportowej. Chodzi nie tylko o budowę nowych autostrad i tras ekspresowych, ale także o inwestycje kolejowe. Na jego realizację ma zostać wydane ponad 34 mld euro, z czego 26,5 mld euro wyłoży budżet państwa. Reszta to fundusze europejskie i kapitał prywatny.

Budową autostrad i głównych tras zajmuje się w Irlandii powołana do życia w 1994 roku rządowa agencja National Road Authority.

Irlandzki rząd pod wpływem doświadczeń brytyjskich mocno postawił na system partnerstwa publiczno-prywatnego. W 1999 roku uruchomił trzy pilotażowe projekty drogowe, realizowane w systemie PPP. Irlandzka agencja drogowa do tej pory zrealizowała cztery projekty w tym systemie, a kolejne sześć jest w trakcie i mają zostać zakończone do 2010 roku. Dzięki PPP inwestorzy prywatni zainwestowali w budowę dróg ponad 2 mld euro.

Pod względem stanu dróg i liczby szybkich tras Polska i Irlandia są do siebie zbliżone. Podobieństw jest więcej. Oba kraje realizują inwestycje drogowe głównie ze środków budżetowych, głównym inwestorem jest państwowa agencja (w Polsce Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad), oba kraje przygotowały kompleksowy plan rozbudowy sieci dróg. To, co różni Polskę od Irlandii, to konsekwencja w jego wdrażaniu oraz zaangażowanie do inwestycji kapitału prywatnego.

REKOMENDACJE:

• Większy udział kapitału prywatnego w finansowaniu inwestycji drogowych.

• Stworzenie wieloletniego planu inwestycyjnego.

• Likwidacja barier inwestycyjnych w prawie przetargowym czy budowlanym.

Polska, Irlandia

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA MATYSZEWSKA

MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

ŁUKASZ GUZA

TOMASZ SUCHAR

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Perfecta

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »