| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Warunki prowadzenia firmy w Polsce i Irlandii

Warunki prowadzenia firmy w Polsce i Irlandii

Szybka rejestracja firmy przez internet, zwiększenie kwoty wolnej od podatku, mniejsze obciążenia pracodawców i pracowników - te irlandzkie rozwiązania warto by wprowadzić w Polsce.

• Powinien powstać spójny program zachęcający do powrotu z emigracji.

Choć irlandzka sieć dróg liczy ponad 92 tys. km, to tylko ok. 300 km z nich ma statut autostrad. Rozbudowa sieci dróg przez długie lata nie była jednym z priorytetów rządu, co spowodowało zaniedbania w tej materii. Jednak w ostatnich latach to się zmieniło. Irlandia stała się gigantycznym placem realizacji inwestycji transportowych.

Pod koniec 2005 roku irlandzki rząd ogłosił dziesięcioletni program rozbudowy sieci transportowej. Chodzi nie tylko o budowę nowych autostrad i tras ekspresowych, ale także o inwestycje kolejowe. Na jego realizację ma zostać wydane ponad 34 mld euro, z czego 26,5 mld euro wyłoży budżet państwa. Reszta to fundusze europejskie i kapitał prywatny.

Budową autostrad i głównych tras zajmuje się w Irlandii powołana do życia w 1994 roku rządowa agencja National Road Authority.

Irlandzki rząd pod wpływem doświadczeń brytyjskich mocno postawił na system partnerstwa publiczno-prywatnego. W 1999 roku uruchomił trzy pilotażowe projekty drogowe, realizowane w systemie PPP. Irlandzka agencja drogowa do tej pory zrealizowała cztery projekty w tym systemie, a kolejne sześć jest w trakcie i mają zostać zakończone do 2010 roku. Dzięki PPP inwestorzy prywatni zainwestowali w budowę dróg ponad 2 mld euro.

Pod względem stanu dróg i liczby szybkich tras Polska i Irlandia są do siebie zbliżone. Podobieństw jest więcej. Oba kraje realizują inwestycje drogowe głównie ze środków budżetowych, głównym inwestorem jest państwowa agencja (w Polsce Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad), oba kraje przygotowały kompleksowy plan rozbudowy sieci dróg. To, co różni Polskę od Irlandii, to konsekwencja w jego wdrażaniu oraz zaangażowanie do inwestycji kapitału prywatnego.

REKOMENDACJE:

• Większy udział kapitału prywatnego w finansowaniu inwestycji drogowych.

• Stworzenie wieloletniego planu inwestycyjnego.

• Likwidacja barier inwestycyjnych w prawie przetargowym czy budowlanym.

Polska, Irlandia

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA MATYSZEWSKA

MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

ŁUKASZ GUZA

TOMASZ SUCHAR

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Sobaś

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »