REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku

 Tomasz Wolny - Dunst
radca prawny, politolog
Zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku /Fot. Fotolia
Zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku to temat, który wciąż sprawia problemy i pozostaje dość kontrowersyjny. Ze względu specyfikę każda sprawa zdaje się być mocno zindywidualizowana i ciężko wyprowadzić jest ogólne wnioski. W czasach gdy każdy ma w telefonie aparat fotograficzny, w dobie Internetu i social mediów, wizerunek każdej osoby można bezrefleksyjnie udostępnić. Jednak czy bez konsekwencji?

REKLAMA

Temat jest dość złożony, dlatego chciałbym skupić się na art. 81 § 2 pkt. 2 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych. Jest to przepis, który normuje sytuację, gdy udostępniając wizerunek konkretnej osoby, nie potrzebujemy jej zgody. Zgodnie z art. 2. zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych oraz osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.

REKLAMA

Obecnie ciężko wybrać się na zorganizowaną imprezę publiczną, koncert, wydarzenie, zgromadzenia, gdzie nie pojawiają się fotoreporterzy, fotografowie lub po prostu uczestnicy imprezy posiadający własne aparaty fotograficzne. W zasadzie stało się to ogólnie przyjętym standardem, że z każdego tego typu większego przedsięwzięcia zdaje się następnego dnia lub po upływie kilku godzin fotorelacje na kanałach społecznościowych, lub udostępnia się je w materiałach prasowych poświęconych danemu wydarzeniu. Niestety rośnie odsetek osób, które próbują wykorzystywać zamieszane zdjęcia do uzyskania zadośćuczynienia na podstawie art. 24 kodeksu cywilnego, twierdząc że ujawnienie ich wizerunku narusza ich dobre imię, żądając przy tym wysokich kwot zadośćuczynienia. Z pozoru łatwy kąsek, ale taki klient z reguły nie bierze pod uwagę okoliczności w jakich zdjęcie zostało wykonane. Ponieważ zorganizowane imprezy, zgromadzenia, wydarzenia mają to do siebie, że osoby które podejmują decyzje o wzięciu w nich udziału, tym samym muszą się liczyć z tym, że mogą się znaleźć na fotorelacji z tego spotkania. Z kolei swoją obecnością dają jednocześnie zgodę na to, by się na tych zdjęciach/materiałach znaleźć.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

REKLAMA

Jak słusznie wskazał Sąd Apelacyjny w Łodzi w wyroku z października 2014 r. „(…)osoba decydująca się na udział w publicznym zgromadzeniu nie tyle wyraża w sposób dorozumiany zgodę na upublicznienie jej wizerunku jako szczegółu całości, ale godzi się na to, że wizerunek taki może zostać rozpowszechniony w ramach publikacji całości bez jej zgody, dorozumianej czy nie - to nie ma w tym przypadku znaczenia, ponieważ zgoda taka nie jest wymagana na podstawie regulacji ustawowej”.

Tym samym należy zawsze rozważyć w jakie miejsca się udajemy i czy chcemy, aby nasza obecność i udział w danym wydarzeniu trafiły do publicznej wiadomości, ponieważ organizatorzy nie muszą uzyskać zgody od każdego uczestnika na upublicznianie jej wizerunku, w momencie kiedy zdjęcie ma relacjonować spotkanie, a nie osoby znajdujące się na zdjęciu i tym samym mają pełne prawo to tego, aby nasz wizerunek znalazł się na zdjęciu z wydarzenia. Stąd dobrze jest wcześniej sprawdzić gdzie się wybieramy, czy chcemy aby nas kojarzono z danym miejscem i czy dajemy zgodę na to, by znaleźć się w materiałach ze spotkania. Trzeba się też liczyć z tym, że zdjęcia wykonane na jednej imprezie publicznej, mogą być też przez organizatora wykorzystane w późniejszych wydarzeniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Prawo prasowe

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA