| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Prawo autorskie > Prawa autorskie w sieci > Prawa autorskie do materiałów na Facebook'u

Prawa autorskie do materiałów na Facebook'u

Czy zdjęcia i filmiki zamieszczane na Facebook'u podlegają ochronie? Czy są one obiektami praw autorskich użytkowników? Czy zamieszczenie na tablicy powiadomień o prywatności wystarcza do ochrony praw autorskich tych materiałów?

Stały czytelnik napisał:

Drogi blogu, ostatnio wśród moich znajomych pojawiają się takie oto wpisy: 

„W odpowiedzi na nową politykę Facebooka informuję w dniu dzisiejszym, 17 listopada 2013, że wszystkie moje dane personalne i fotografie, filmy itd. są obiektami moich praw autorskich (zgodnie z Konwencją Berneńską).W celu komercyjnego wykorzystania wszystkich wyżej wymienionych obiektów praw autorskich w każdym konkretnym przypadku wymagana jest moja pisemna zgoda!
FB jest teraz firmą publiczną. …Dlatego też wszystkim użytkownikom tego portalu społecznościowego zaleca się umieszczenie na swoich stronach podobnych «powiadomień o prywatności», inaczej (jeżeli powiadomienie nie było opublikowane na stronie chociaż 1 raz), automatycznie pozwala się na dowolne wykorzystanie danych z Waszej strony, Waszych zdjęć i informacji, opublikowanych w wiadomościach na profilu Waszej strony.Każdy, kto czyta ten tekst może skopiować go na swój profil FB. Dzięki temu będzie chroniony ustawą o prawach autorskich.”

Zobacz: Profile dzieci na Facebooku - za i przeciw

No i oczywiste pytanie: czy faktycznie wpis ten ma swój oczekiwany skutek prawny?
Pozdrawiam!
Stały czytelnik

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Drogi Stały czytelniku!

Przede wszystkim dziwi mnie to, że takie wpisy pojawiły się wśród Twoich znajomych dopiero teraz. Z tego rodzaju „zjawiskiem” mieliśmy do czynienia już pod koniec 2012 r.

A co to takiego?

To rezultat jednego z wielu „łańcuszków”, który zrobił wyjątkowo dużą karierę na FB, a który pojawił się (i wraca) przy zmianie regulaminu tego portalu społecznościowego. Użytkownicy uznali go chyba za bardzo wiarygodny przez te wszystkie odwołania do przepisów, konwencji itp., co w połączeniu z dość sporym szumem medialnym na temat ochrony prywatności, „przywłaszczania” praw autorskich przez portale społecznościowe itd. wpływa na jego „dużą karierę”.

Sprawozdania informacyjne a prawa autorskie

Problem bierze się z tego, że ludzie w ogóle nie czytają regulaminów i osobiście nie znam nikogo, kto choćby w części przeczytał regulamin Facebooka przed dokonaniem rejestracji i . rozpoczęciem cudownej przygody z lajkowaniem.

To znów przekłada się na to, że użytkownicy FB nie wiedzą, do czego portal jest uprawniony, a do czego nie. Taka sytuacja zaś sprzyja powstawaniu różnych mitów i plotek, że np. wszystko co napiszesz albo wrzucisz na FB trafia do Marka Zuckerberga, staje się jego własnością, może to wykorzystać komercyjnie i w ogóle, że Mark zbiera informacje o użytkownikach, żeby zdobyć władze nad światem.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria JKP Adwokaci we Wrocławiu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »