| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Jakie składki musi płacić prowadzący działalność gospodarczą zawierający umowy cywilnoprawne

Jakie składki musi płacić prowadzący działalność gospodarczą zawierający umowy cywilnoprawne

Zasady opłacania składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, wykonujące jednocześnie umowę zlecenia, zależą przede wszystkim od tego, czy przedmiot prowadzonej działalności jest taki sam jak wykonywanej umowy oraz jak dla celów podatkowych traktowany jest przychód ze zlecenia.


Jeśli prowadzący działalność gospodarczą wykonuje równocześnie umowę zlecenia albo inną umowę o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, skutki mogą być następujące:

• gdy umowa zlecenia jest wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tzn. przedmiot prowadzonej działalności jest taki sam jak przedmiot wykonywanej umowy zlecenia i dla celów podatkowych przychód z umowy jest traktowany jako przychód z działalności - wówczas umowa ta nie jest traktowana jako odrębny tytuł do ubezpieczeń (jedynym tytułem do ubezpieczeń jest prowadzona działalność, a z umowy zlecenia nie powinny być odprowadzane żadne składki),

• gdy umowa zlecenia jest wykonywana obok prowadzonej działalności gospodarczej, czyli przedmiot umowy jest inny niż przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej i w zakresie podatkowym stanowi odrębne źródło przychodów - występuje zbieg tytułów do ubezpieczeń (umowa zlecenia jest wówczas odrębnym tytułem do ubezpieczeń).

PRZYKŁAD

PRAWO WYBORU TYTUŁU UBEZPIECZENIA

Grzegorz T. od 1 kwietnia 2008 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej. Składki na ubezpieczenia społeczne opłaca od 30 proc. minimalnego wynagrodzenia, tj. 337,80 zł, gdyż spełnia wszystkie przesłanki do skorzystania z preferencyjnej podstawy wymiaru. Od 2 lipca 2008 r. wykonuje jednocześnie umowę zlecenia z wynagrodzeniem miesięcznym w wysokości 400 zł wypłaconym ostatniego dnia danego miesiąca. Przedmiot umowy jest inny niż przedmiot prowadzonej działalności. Od 2 lipca 2008 r. Grzegorz T. obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym może podlegać w dalszym ciągu z działalności albo jako tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń wybrać umowę zlecenia. Wówczas z działalności obowiązkowa będzie tylko składka na ubezpieczenie zdrowotne.

PRZYKŁAD

OBOWIĄZKOWE UBEZPIECZENIA Z DZIAŁALNOŚCI

Dariusz K. od stycznia 2004 r., na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, prowadzi działalność gospodarczą. Od 1 do 30 czerwca 2008 r. był jednocześnie zatrudniony na podstawie umowy zlecenia. 30 czerwca otrzymał wynagrodzenie z umowy zlecenia w wysokości 1,5 tys. zł. W związku z tym, iż podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z umowy zlecenia była niższa niż obowiązująca go minimalna podstawa wymiaru składek z działalności - za czerwiec wynosiła 1790,39 zł. Dariusz K. musiał podlegać obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z działalności. Z umowy zlecenia ubezpieczenia emerytalne i rentowe były dla niego dobrowolne. Oczywiście zarówno z działalności, jak i umowy zlecenia obowiązkowo podlegał on ubezpieczeniu zdrowotnemu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Monika Kurczab-Ligienza

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »