| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Sąd może nakazać pracodawcy sprostowanie wydanego świadectwa pracy

Sąd może nakazać pracodawcy sprostowanie wydanego świadectwa pracy

Jeżeli świadectwo pracy zawiera błędy lub nieprawdziwe informacje, pracownik może domagać się od pracodawcy sprostowania jego treści. Jeśli pracodawca odmówi lub nie podejmie żadnych działań, pracownik powinien wystąpić do sądu pracy.


W razie wygaśnięcia lub rozwiązania umowy o pracę pracownik ma prawo domagać się od pracodawcy wydania mu świadectwa pracy w ostatnim dniu zatrudnienia. Jego otrzymanie nie wymaga złożenia wcześniejszego wniosku, jak również nie może być uzależnione od spełnienia przez pracownika jakichkolwiek warunków. Na żądanie pracownika świadectwo pracy jest wydawane wyłącznie wtedy, gdy dotychczasowy pracodawca nawiązuje kolejną umowę o pracę bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej. W razie przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę (art. 231 k.p.) dotychczasowy pracodawca nie ma obowiązku wydania świadectwa pracy, nie dochodzi bowiem do ustania zatrudnienia.

Najczęściej pracownik odbiera świadectwo pracy osobiście. W razie jego nieobecności w zakładzie pracy świadectwo należy wysłać pocztą w terminie siedmiu dni od dnia ustania stosunku pracy na adres wskazany przez pracownika. Jeżeli adres jest nieaktualny a pracownik nie podał innego, wówczas pracodawca powinien złożyć świadectwo pracy w aktach osobowych pracownika. W sytuacji gdy pracownik odmawia odbioru świadectwa wręczonego mu osobiście, pracodawca nie ma obowiązku wysyłania go na adres pracownika. Wysłanie świadectwa pracy do organu rentowego zamiast wydania go pracownikowi narusza przepisy, choćby pracownik zgłosił pracodawcy zamiar przejścia na rentę inwalidzką (por. wyrok SN z 14 listopada 1996 r., I PKN 15/96, OSNP 1997/11/194).

Świadectwo pracy powinno zawierać wyłącznie najważniejsze dane dotyczące stosunku pracy, który został rozwiązany lub wygasł. W szczególności w świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Ponadto w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy podać także informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.

Przy wypełnianiu świadectwa pracy pracodawca może popełnić kilka rodzajów błędów. Na przykład może wpisać informacje, które nie powinny się w nim znaleźć. Pracodawca może również nie wypełnić niektórych rubryk, podać nieprawdziwe lub błędne dane.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawnicza Skibiński

Specjalista w zakresie prawa samorządowego, gospodarczego oraz spraw odszkodowawczych. Kancelaria prowadzi blog prawniczy „Filiżanka Prawa”.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »