| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Księga zamiast ryczałtu

Księga zamiast ryczałtu

Utrata prawa do ryczałtu z powodu przekroczenia limitu przychodów oznacza konieczność zaprowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.


Podatnicy, którzy przekroczą w 2007 roku limit obrotów wynoszący 565,2 tys. zł, stracą prawo do opłacania ryczałtu od 1 stycznia 2008 r. W takim przypadku będą musieli rozliczać się albo według skali podatkowej ze stawkami 19, 30 i 40 proc., albo według liniowej 19-proc. stawki PIT. O wybranej formie rozliczenia muszą powiadomić na piśmie najpóźniej 21 stycznia 2008 r. właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Termin ustawowy to 20 stycznia, jednak w przyszłym roku dzień ten przypada na niedzielę, stąd przesunięcie go na najbliższy dzień roboczy po tej dacie. Osoby, które utracą prawo do ryczałtu, powinny także zaprowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów. W takiej sytuacji księgę należy zaprowadzić już od 1 stycznia 2008 r., a wraz z nią dodatkowe ewidencje.

Od 1 stycznia 2008 r. zmienia się także inna ważna dla ryczałtowców zasada. Dotychczas przekroczenie tego limitu powodowało utratę ryczałtu i konieczność wyboru innego sposobu płacenia podatku dopiero od kolejnego roku podatkowego. Teraz prawo do ryczałtu podatnik będzie tracił już w momencie, w którym przekroczy w ciągu roku limit. Jeśli zatem np. w 2008 roku uzyska od stycznia do września 565,2 tys. zł przychodu, to prawo do ryczałtu straci już we wrześniu. Wówczas zmiany sposobu płacenia podatku nastąpi już od następnego miesiąca po tym, w którym podatnik przekroczył limit. W naszym przykładzie byłby to październik. Od tego miesiąca podatnik musiałby już rozliczać się na zasadach ogólnych.

Zasady prowadzenia podatkowej księgi uregulowane są w specjalnym rozporządzeniu. Co ważne, rozporządzenie to zawiera oficjalny wzór takiej księgi oraz dokładny opis, w jaki sposób dokonywać w niej zapisów. Reguluje też sposób właściwego dokumentowania przychodów i kosztów. W stosunku do ryczałtu najistotniejsza zmiana dotyczy właśnie ewidencjonowania kosztów. Nie wystarczy samo gromadzenie faktur i rachunków dokumentujących poniesione wydatki. Konieczne też jest ich właściwe zaksięgowanie w księdze.

Rozporządzenie przewiduje także, że podatnicy są zobowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika o prowadzeniu księgi w terminie 20 dni od dnia jej założenia. Oświadczenie to może być złożone w tym samym piśmie, w którym zawiadamiamy naczelnika urzędu skarbowego o wybranej metodzie opodatkowania. W przypadku gdy księga zakładana jest 1 stycznia 2008 r., oświadczenie to musi być złożone do 21 stycznia. W każdym przypadku zaprowadzenia księgi, to jest zarówno wtedy, gdy ma to miejsce na początku roku, jak i wtedy, gdy nastąpi to w trakcie roku, księga taka startuje od zera. Oznacza to, że zapisów dotyczących i kosztów i przychodów dokonuje się tak, jakby wcześniej nie było przychodów opodatkowanych ryczałtem.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Salomon Finance

doradztwo kredytowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »