| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Przywództwo w zespole > Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Zdobywanie i pielęgnowanie zaufania jest bardzo ważną częścią przywództwa i coachingowego stylu zarządzania. Jeżeli ludzie nie ufają przywódcy lub menedżerowi, to zespół nie osiągnie długoterminowego sukcesu, nawet jeżeli będzie miał jasną i czytelną wizję pracy oraz przemyślaną i elegancko sformułowaną strategię. Ekspert radzi jak profesjonalnie budować zaufanie w zespole.

Chciałabym, abyś się zastanowił nad poniższymi pytaniami:
• Czy umiesz prosić innych o emocjonalną pomoc, kiedy jest to potrzebne?
• Czy potrafisz się koncentrować na pozytywnych aspektach zachowania drugiej osoby?
• Czy prezentujesz optymistyczne, aczkolwiek realistyczne postrzeganie świata?
• Czy preferujesz równowagę między dawaniem a otrzymywaniem?
• Czy jesteś szczery z sobą i z innymi w kwestii swoich emocji?
• Czy dobrze się czujesz w sytuacjach intymności, bliskości?
Te pytania oparte są na charakterystykach opisujących osobę, która sobie ufa. Do jakich wniosków dotyczących samego siebie doszedłeś po udzieleniu odpowiedzi na te pytania?

Brak zaufania w organizacjach

Wolny rynek i globalizacja wymagają, byśmy ufali sobie, innym i technologii. Jednak zaufanie w świecie biznesu jest ciągle dość niskie. Mimo iż uważane jest za priorytet, to jednak często rozmowy o zaufaniu stanowią fasadę, podczas gdy rzeczywiste relacje w korporacjach czy w firmach oparte są na strachu i pretensjach. Wiele organizacji próbuje zmienić kulturę nakazowo-kontrolną, rzadko jednak próby te kończą się sukcesem, ponieważ firmy nie są w stanie funkcjonować w kulturze współpracy i zaufania.

Polecamy: Pracownik na wyłączność?

Brak zaufania może negatywnie wpływać na kreatywność pracowników. Kiedy ludzie się boją, nie mówią o swoich odczuciach, nie mówią o różnicach, nie mówią o tym, że się z czymś nie zgadzają. Zwykle przyjmują wtedy postawę obronną, czasami nawet pojawia się sabotaż. Słaba komunikacja, niezrozumienie, cynizm, żal, złość są rezultatami porażki w budowaniu relacji opartych na zaufaniu. Osoby, które pracują w środowisku braku zaufania, nie mogą otwarcie mówić o swoich lękach i niepewności.

Wyparcie strachu z podświadomości lub zaprzeczenie lękom często powoduje następujące rezultaty:
• wzrost krytycyzmu wobec siebie i innych,
• przyjęcie mentalności ofiary,
• zamartwianie się,
• ustalenie standardów perfekcji, które generują jeszcze większy stres i wypalenie zawodowe.

Którą z tych charakterystyk dostrzegasz u swoich pracowników? Co zamierzasz z tym zrobić?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Nazim

Interim manager, ekonomista, bankowiec, finansista, księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »