| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Przywództwo w zespole > Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Zdobywanie i pielęgnowanie zaufania jest bardzo ważną częścią przywództwa i coachingowego stylu zarządzania. Jeżeli ludzie nie ufają przywódcy lub menedżerowi, to zespół nie osiągnie długoterminowego sukcesu, nawet jeżeli będzie miał jasną i czytelną wizję pracy oraz przemyślaną i elegancko sformułowaną strategię. Ekspert radzi jak profesjonalnie budować zaufanie w zespole.

Chciałabym, abyś się zastanowił nad poniższymi pytaniami:
• Czy umiesz prosić innych o emocjonalną pomoc, kiedy jest to potrzebne?
• Czy potrafisz się koncentrować na pozytywnych aspektach zachowania drugiej osoby?
• Czy prezentujesz optymistyczne, aczkolwiek realistyczne postrzeganie świata?
• Czy preferujesz równowagę między dawaniem a otrzymywaniem?
• Czy jesteś szczery z sobą i z innymi w kwestii swoich emocji?
• Czy dobrze się czujesz w sytuacjach intymności, bliskości?
Te pytania oparte są na charakterystykach opisujących osobę, która sobie ufa. Do jakich wniosków dotyczących samego siebie doszedłeś po udzieleniu odpowiedzi na te pytania?

Brak zaufania w organizacjach

Wolny rynek i globalizacja wymagają, byśmy ufali sobie, innym i technologii. Jednak zaufanie w świecie biznesu jest ciągle dość niskie. Mimo iż uważane jest za priorytet, to jednak często rozmowy o zaufaniu stanowią fasadę, podczas gdy rzeczywiste relacje w korporacjach czy w firmach oparte są na strachu i pretensjach. Wiele organizacji próbuje zmienić kulturę nakazowo-kontrolną, rzadko jednak próby te kończą się sukcesem, ponieważ firmy nie są w stanie funkcjonować w kulturze współpracy i zaufania.

Polecamy: Pracownik na wyłączność?

Brak zaufania może negatywnie wpływać na kreatywność pracowników. Kiedy ludzie się boją, nie mówią o swoich odczuciach, nie mówią o różnicach, nie mówią o tym, że się z czymś nie zgadzają. Zwykle przyjmują wtedy postawę obronną, czasami nawet pojawia się sabotaż. Słaba komunikacja, niezrozumienie, cynizm, żal, złość są rezultatami porażki w budowaniu relacji opartych na zaufaniu. Osoby, które pracują w środowisku braku zaufania, nie mogą otwarcie mówić o swoich lękach i niepewności.

Wyparcie strachu z podświadomości lub zaprzeczenie lękom często powoduje następujące rezultaty:
• wzrost krytycyzmu wobec siebie i innych,
• przyjęcie mentalności ofiary,
• zamartwianie się,
• ustalenie standardów perfekcji, które generują jeszcze większy stres i wypalenie zawodowe.

Którą z tych charakterystyk dostrzegasz u swoich pracowników? Co zamierzasz z tym zrobić?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agata Bajek

Starszy Specjalista ds. Projektów HR - Grupa Tempo S.C.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »