| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Reklama > Kiedy dopuszczalna w reklamie przesada wprowadza w błąd?

Kiedy dopuszczalna w reklamie przesada wprowadza w błąd?

Zgodnie z prawem konkurencji przekaz reklamowy powinien opierać się na informacjach prawdziwych. Specyfika języka reklam dopuszcza stosowanie pewnej przesady, posługiwanie się wyrażeniami ocennymi czy wyrazistymi porównaniami. Konsument musi być jednak w stanie oddzielić dozwolone środki perswazyjne od rzetelnej informacji – w przeciwnym wypadku mamy bowiem do czynienia z reklamą wprowadzającą w błąd.

Dla odróżnienia reklamy przesadzonej od wprowadzającej w błąd kluczowe jest zatem określenie modelu przeciętnego konsumenta, przez którego rozumie się konsumenta, który jest dostatecznie dobrze poinformowany, uważny i ostrożny.

Jak zauważa Prezes UOKiK: przeciętny konsument nie jest naiwny, ale z drugiej strony nie potrafi ocenić sytuacji tak, jak profesjonalista. Rozumie jednak kierowane do niego informacje i potrafi je wykorzystać do podjęcia świadomej decyzji dotyczącej produktu. Ma świadomość specyfiki języka reklam, wie, że często używana jest w nich metafora, przesada czy pewna umowność, do której należy odnosić się z racjonalnym dystansem (decyzja nr 8/2010 z dnia 29 lipca 2010).

Z reklamą wprowadzającą w błąd będziemy mieli zatem do czynienia, gdy nawet przez pryzmat modelu przeciętnego, rozsądnego konsumenta, wrażenie wywołane przekazem reklamowym nie będzie mogło być uznane za zbieżne bądź chociaż zbliżone do rzeczywistości.

Polecamy: Reklamy zakazane?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Smolińska-Wiśnioch

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »