| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Na czym polega utrudnianie dostępu do rynku

Na czym polega utrudnianie dostępu do rynku

Większe firmy i koncerny chętnie korzystają ze swojej pozycji i starają się nie dopuścić do rozwoju dużej konkurencji. Oczywiście dopóki korzystają z rozwiązań zgodnych z prawem takie działania są dopuszczalne.

Okazuje się jednak, że katalog dozwolonych zachowań w tym zakresie jest coraz mniejszy. Rozwiązania prawne dotyczące utrudniania dostępu do rynku małym i średnim przedsiębiorcom zostały wprowadzone na skutek wprowadzenia przez duże sklepy tzw. bonów. Bony te były oferowane nabywcom (zwłaszcza pracownikom) po cenie znacznie niższej niż ich nominalna wartość. Działania takie były korzystne i z punktu widzenia przedsiębiorcy, ponieważ pracownicy wykorzystując kupony zwiększali obrót sklepu, i z punktu widzenia użytkowników, którzy płacąc stosunkowo niewielką kwotę mogli zrobić zakupy o większej wartości. Praktyka ta tylko z pozoru była korzystna – bardzo silne zachęcenie konsumentów do skorzystania z oferty danego sklepu, siłą rzeczy eliminowało mniejszych przedsiębiorców. Wobec takich działań większych koncernów, ich konkurencyjna pozycja została zachwiana.

Dlatego też ustawa określa, że czynem nieuczciwej konkurencji jest:

  1.   emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi, oferowanych poniżej ich wartości nominalnej;
  2.   emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi o cenie przewyższającej wartość nominalną znaku.

Porównaj: Jak wygląda bojkot w prawie konkurencji

Sprzedaż towarów bez uwzględnienia marży handlowej

Ponadto czynem nieuczciwej konkurencji jest także utrudnianie małym przedsiębiorcom dostępu do rynku przez sprzedaż towarów lub usług w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m2 po cenie nieuwzględniającej marży handlowej.

Od tej zasady istnieje wyjątek. Mowa tu o:
- wyprzedażach posezonowych, dokonywanych dwa razy w roku na koniec sezonu letniego i zimowego. Każda z nich nie może trwać dłużej niż miesiąc;
- wyprzedaży ze względu na upływający termin przydatności towarów do spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości. Przepis ten odnosi się do każdego towaru, który traci na aktualności – mogą to być produkty spożywcze, ale też dekoracje świąteczne, albumy komunijne itp.;
- likwidacji obiektu handlowego, o ile sprzedaż taka trwa nie dłużej niż 3 miesiące od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji tego obiektu, a w przypadku likwidacji wszystkich obiektów handlowych przedsiębiorcy w związku z zaprzestaniem przez niego działalności handlowej - nie dłużej niż rok.

Inne czyny

W myśl przepisów ustawy za utrudnianie dostępu do rynku można uznać także działania, polegające na bezpłatnym rozdawaniu towarów, wprowadzaniu nadmiernych promocji i rabatów, dyskryminacje konkurentów, niczym nie uzasadniony bojkot, skierowany przeciwko konkurentom.

Przeczytaj też: Czym jest sprzedaż premiowana

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Zentel

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »