| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Kontrola inspektora pracy

Kontrola inspektora pracy

Po wykryciu nieprawidłowości przez inspektora pracy możliwe jest wyciągnięcie konsekwencji wobec pracodawcy. Co grozi pracodawcy za łamanie przepisów prawa pracy?

Po skończonej kontroli pracodawcy i wykryciu naruszenia przepisów prawa pracy lub przepisów dotyczących legalności zatrudnienia, właściwe organy Państwowej Inspekcji Pracy są władne do podjęcia wielu kroków przeciwko pracodawcy.

Co może inspektor pracy?

Inspektor pracy może nakazać usunięcie w wyznaczonym przez niego terminie stwierdzonych uchybień w przypadku, gdy naruszenie dotyczy przepisów i zasad BHP.

Inspektor może również nakazać wstrzymanie prac lub działalności, gdy naruszenie powoduje bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia pracowników lub innych osób, wykonujących te pracę lub prowadzących działalność. Nakaz może również dotyczyć skierowania do innych prac pracowników lub innych osób dopuszczonych do pracy wbrew obowiązującym przepisom przy pracach wzbronionych, szkodliwych lub niebezpiecznych albo w przy dopuszczeniu pracowników lub innych osób dopuszczonych do pracy przy pracach niebezpiecznych, jeżeli pracownicy ci lub osoby nie posiadają odpowiednich kwalifikacji.

Inspektor może również nakazać wstrzymania eksploatacji maszyn i urządzeń. Może mieć to miejsce w sytuacji, gdy ich eksplozja powoduje bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi.

Zobacz: Składka na ubezpieczenie zdrowotne w 2013 roku

Inspektor pracy może również zakazać wykonywania pracy lub działalności w miejscach, których stan warunków pracy stanowi bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi oraz nakazać wypłacenia przez pracodawcę należnego wynagrodzenia za pracę, a także innego świadczenia przysługującemu pracownikowi.

Nakazy, w których nie ma określonego terminu podlegają natychmiastowemu wykonaniu.

Wypadki w pracy

Inspekcja pracy może nakazać w przypadku stwierdzenia, że stan bezpieczeństwa i higieny pracy zagraża życiu lub zdrowiu pracowników lub osób fizycznych wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym osób wykonujących na własny rachunek działalność gospodarczą, zaprzestania prowadzenia działalności bądź działalności określonego rodzaju.

Co więcej inspektorzy mogą nakazać ustalenia w określonym terminie okoliczności i przyczyn wypadku w pracy, wykonania badan i pomiarów czynników szkodliwych i uciążliwych w środowisku pracy w przypadku naruszenia trybu, metod, rodzaju lub częstotliwości wykonania tych badań i pomiarów lub konieczności stwierdzenia wykonywania pracy w szczególnych warunkach.

Obowiązek pracodawcy

 Pracodawca jest obowiązany powiadomić inspektora pracy na piśmie o wykonaniu poszczególnych decyzji zawartych w nakazie wraz z upływem terminów ich wykonania.

Zobacz: Ochrona przed nieuczciwą konkurencją

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Da Wanda

DaWanda to platforma online z produktami hand-made i designem.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »