REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Radar dla firm – kto płaci, kto nie płaci

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie firmy przypomina działanie naczyń połączonych. Kłopoty finansowe partnerów biznesowych mogą skutkować utratą własnej płynności. Dlatego należy sprawdzać sytuację finansową kontrahentów, by w razie pojawienia się problemów z płatnościami, być na nie przygotowanym. Takie możliwości daje usługa „Sprawdź Otoczenie Gospodarcze”, oferowana bezpłatnie przez Krajowy Rejestr Długów, która pozwala zorientować się, jak wielu dłużników dana firma ma wokół siebie.

Żadne przedsiębiorstwo, czy branża nie działa w próżni. Jeśli jedna firma nie zapłaci drugiej, zachwiać może się nie tylko ich sytuacja finansowa, ale też kolejnych podwykonawców. Na skutek tego firmy nie mogą opłacać własnych faktur, bo same nie otrzymają płatności. W ten sposób tworzy się zator płatniczy, który może dotknąć każdego.

REKLAMA

REKLAMA

Mimo poprawy koniunktury gospodarczej problem nieterminowego opłacania faktur nadal jest dotkliwy. Z raportu Portfel należności polskich przedsiębiorstw, przygotowanego przez Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej SA i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce wynika, że aż 81 proc. firm ma mniejsze lub większe problemy z odzyskiwaniem należności, a co czwarta faktura nie jest regulowana w terminie. Średni czas oczekiwania na zapłatę wynosi 3 miesiące i 18 dni. Choć w ostatnim czasie sytuacja się poprawiła, przedsiębiorcy wciąż mają trudności z utrzymaniem płynności finansowej. 

Zatory płatnicze są jedną z najpoważniejszych barier stających na drodze rozwoju przedsiębiorstwa. Uważa tak aż 58 proc. przedsiębiorców. 36 proc. firm deklaruje, że wskutek opóźnień w płatnościach ze strony klientów, czy kontrahentów nie może terminowo regulować własnych zobowiązań. Co trzecia firma wskazuje na konieczność ograniczania inwestycji.

Lepiej dmuchać na zimne

REKLAMA

Aby uniknąć takich kłopotów powinno się weryfikować wiarygodność płatniczą partnerów biznesowych, a wskazane byłoby się przyjrzeć także ich partnerom i kluczowym klientom. Korzystając z bezpłatnej usługi Krajowego Rejestru Długów – „Sprawdź Otoczenie Gospodarcze” (www.sprawdzotoczenie.pl), można dowiedzieć się, ilu obecnych lub przyszłych kontrahentów jest dłużnikami lub jak wygląda sytuacja finansowa innych firm z branży. Wystarczy znać ich NIP-y. Pozwoli to oszacować potencjalne zagrożenia, moderować cenniki lub warunki umów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety przedsiębiorcy wciąż bardzo rzadko weryfikują uczciwość kontrahentów. Według badań Rzetelnej Firmy co czwarty z nich nie sprawdza partnerów przed podpisaniem umowy o współpracy, a aż 36 proc. robi to tylko w przypadku kluczowych kontaktów. Jednym z powodów może być nieracjonalna ocena rzeczywistości, polegająca na odsuwaniu od siebie myśli o tym, że coś złego może się przytrafić także nam. Nie jest to jednak biznesowe rozwiązanie. O wiele lepiej przewidywać sytuację kryzysowe, aby móc przygotować plan awaryjny. Stała kontrola i monitorowanie sytuacji naszych parterów biznesowych to nie oznaka nieufności, ale rozsądku i odpowiedzialnego podejścia do prowadzonego biznesu.

Bardzo często przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy, że w ich otoczeniu znajdują się firmy, które mają kłopoty finansowe. Panuje powszechne przekonanie, że dopóki ja otrzymuję płatności – wszystko jest w porządku. Tak jednak nie jest. Każdy przedsiębiorca tworzy piramidę płatności. W pierwszej kolejności opłacane są zobowiązania wobec państwa, instytucji finansowych, pracowników, a dopiero później kluczowych kontrahentów i na samym końcu innych. Jednak jeśli przedsiębiorstwo dotyka trudna sytuacja np. zaległe roszczenia, hierarchia może się zmienić. Kosztem partnerów strategicznych zapłatę mogą otrzymać inni kontrahenci, którym firma zalega z płatnościami. Dlatego jeżeli otrzymujemy sygnał, że ktoś z kontrahentów naszego partnera nie otrzymał płatności, powinniśmy zacząć uważniej patrzeć na naszą współpracę. Możemy zaplanować ją tak, aby jak najmniej odczuć ewentualne trudności. Narzędzie monitoringu jawi się zatem jako doskonałe narzędzie do tego, aby przewidywać sytuacje kryzysowe.

Sprawdź, czy w Twoim otoczeniu są dłużnicy

W ramach usługi „Sprawdź Otoczenie Gospodarcze” (www.sprawdzotoczenie.pl) każdy może za darmo sprawdzić od 10 do 500 numerów NIP swoich klientów, kontrahentów lub konkurencji. Dzięki temu, każdego miesiąca uzyska zbiorczy raport z informacją, ilu z nich jest dłużnikami. Listy numerów identyfikacji podatkowej nie można edytować, dlatego warto wpisać ich jak najwięcej. Jest to ważne także z tego powodu, że dzięki temu wzrasta szansa na wyłapanie nieuczciwego klienta, kontrahenta lub kogoś z konkurencji. Aby przystąpić do akcji należy skontaktować się z Krajowym Rejestrem Długów. Wystarczy wejść na stronęwww.sprawdzotoczenie.pl lub zadzwonić pod numer 71 77 45 775.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA