| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Idealny sprzedawca rozkręci handel

Idealny sprzedawca rozkręci handel

Obraz idealnego sprzedawcy zmienia się wraz z rozwojem rynku sprzedaży towarów i usług. Z tegorocznych badań ekspertów Polish National Sales Awards (PNSA) wynika, że dobrego handlowca zdradza m.in. towarzyskość, umiejętność wzbudzania zaufania i kontrolowania rozmowy.

Mariusz Trojanowski i Paweł Wójcik z PNSA posługując się wynikami badań, które przeprowadzili na grupie 360 pracowników z działu marketingu i sprzedaży podają, że dobry sprzedawca to osoba ekstrawertyczna.

Autorzy badania zastrzegają, że idealnego sprzedawcy nie istnieje, a wyniki tej analizy należy traktować, jako punkt wyjścia w poszukiwaniu optymalnych z punktu widzenia sprzedaży cech osobowości.

Ekstrawersja i przywództwo

W przeprowadzonym badaniu ekstrawersja była rozumiana, jako towarzyskość i potrzeba nawiązania kontaktów z innymi ludźmi. Dobry sprzedawca to człowiek otwarty, a zarazem bezpośredni i taktowny. Może się pochwalić umiejętnością samorealizacji, co wpływa na wyniki sprzedażowe. Wykorzystując te cechy handlowiec dąży do przywództwa w handlu, które należy rozumieć, jako umiejętność mobilizowania ludzi do realizacji celów zakupowych.

Zobacz: Usprawnienie obsługi klienta w e-commerce

Warunek zaufania

Warunek zaufania jest fundamentem, na którym można zbudować dalszą strategię sprzedaży. Zjednanie sobie przyszłego klienta pomaga w zrozumieniu jego potrzeb i oczekiwań.
Ważna jest pierwsza rozmowa z zainteresowanym ofertą firmy. Podczas tego spotkania handlowiec powinien się skupić na budowaniu relacji z klientem, a nie na zamknięciu sprzedaży.

Sprzedawca odpowiada także za dalsze relacje z danym klientem. Błędem jest wykorzystać ten kontakt jednorazowo w celu finalizacji najbliższego kontraktu.

Emocje pod kontrolą?

Z jednej strony dobry sprzedawca potrafi zarządzać sobą – swoim czasem, emocjami i swoimi relacjami z otoczeniem. Niemniej jednak w handlu odnajdują się również osoby o usposobieniu, które na pierwszy rzut oka może zaszkodzić w tej branży.

Badania dowodzą, że osoby z niską samooceną, charakteryzujące się dużym stopniem lękliwości i silnym poczuciem winy także dają sobie radę w tym zawodzie. Jednak pod warunkiem, że bardzo starannie przygotowują się do rozmowy z klientem.

Zobacz: Czy upadłość firmy w Polsce oznacza jej upadłość w całej UE?

Dobra kombinacja cech

Eksperci Polish National Sales Awards podkreślają, że skuteczność sprzedawców wiąże się z odpowiednią kombinacją wyżej wymienionych cech. Asperacje i pewność siebie dobrze jest połączyć z empatią. W opinii ekspertów to empatia w połączeniu z ambicją pomaga handlowcowi skutecznie sprzedawać. Z kolei wiedza fachowa powinna iść w parze z elastycznym podejściem do potrzeb klienta.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Blog Prawa Zamówień Publicznych

Opinie prawników specjalizujących się w prawie zamówień publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »