| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Jak nie utracić płynności finansowej?

Jak nie utracić płynności finansowej?

Płynność finansowa ma kluczowe znaczenia dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dlatego sprawdzenie naszych potencjalnych partnerów biznesowych leży w naszym interesie. Aby to zrobić, najłatwiej skorzystać z wywiadowi finansowych.

Przeprowadzane statystki alarmują, że co najmniej dwie ze stu sprawdzonych przez wywiadownie firm, albo w ogóle nie istnieją pod podanym adresem, albo prowadzą swoją działalność nieuczciwie. Do tego należy dodać przedsiębiorstwa, które mają problemy finansowe lub niejasne powiązania i te, celowo opóźniające płatności.

Aby nasza firma nie straciła płynności finansowej przez źle dobranych partnerów, powinniśmy zmniejszyć ryzyko do minimum i skorzystać z usług wywiadowi gospodarczej. Cała działalność wywiadowi gospodarczych opiera się na określeniu wiarygodności finansowej firmy. Służy do tego szereg analiz m.in. sprawdzanie bilansu, wskaźników płynności czy rachunku zysków i strat.

Ważnym narzędziem do sprawdzenia stanu finansowego badanego przedsiębiorstwa są wskaźniki płynności. QR, czyli szybki wskaźnik płynności przedstawia stosunek inwestycji krótkoterminowych i należności krótkoterminowych zobowiązań. CR, czyli wskaźnik płynności bieżącej to porównanie wartości aktywów obrotowych z krótkoterminowymi zobowiązaniami. Wywiadownie korzystają również z podstawowych wskaźników rentowności sprzedaży – ROS, oraz rentowności kapitału – ROE. Korzystając z usług wywiadowi gospodarczych otrzymujemy od nich raport finansowy, który jest podstawowym dokumentem informującym o stanie finansowym badanej firmy.

W raporcie umieszczone są dane na temat możliwości płatniczych przedsiębiorstwa, a także wysokości kredytu kupieckiego jakiego można mu udzielić. Istnieją też wersje rozszerzone raportu, w których znajdować się mogą informacje uzyskane w wyniku wizytacji w firmy.

Polecamy: serwis Leasing

Wywiadownie oferują również analizy branżowe. Są one bardzo pożyteczne szczególnie gdy mamy wybrać dla siebie nowego kontrahenta spośród wielu działających na rynku. Analiza taka polega na przedstawieniu aktualnej sytuacji branży i jej perspektyw. Umieszczony jest w niej także opis konkurentów.

Na wiedzę wywiadowi składa się wiele źródeł, nie tylko rejestrowych i branżowych, ale także marketingowych. Poczynając od potwierdzenia danych rejestrowych (KRS lub ewidencja działalności gospodarczej), poprzez sprawdzenie danych finansowych (sprawozdania finansowe firm w sądach gospodarczych) i zdarzeń prawnych (rejestr upadłości i likwidacji), a kończąc na analizie informacji umieszczonych na forach internetowych czy prasie.

Podczas badania danej firmy ważne jest również wyliczenie wskaźnika kapitału pracującego netto. Dzięki temu uzyskujemy informację jaki jest stosunek aktywów obrotowych do zobowiązań krótkoterminowych. Analizując stosunek zobowiązań do aktywów wiemy natomiast jaki jest stan ogólnego zadłużenia firmy.

Polecamy: Jak uniknąć zwłoki kontrahenta w płatnościach

Przykłady badania przeprowadzanych przez wywiadownie można by wymieniać jeszcze długo. Najważniejsze jednak, że ich wynikiem jest rzetelna ocena badanej firmy, a także jej wypłacalność. Korzystając z tego rodzaju pomocy musimy pamiętać, że sytuacja naszych kontrahentów może się z upływem czasu zmieniać. Dlatego powinniśmy na bieżąco pozyskiwać informacje na ich temat. Sytuacja finansowa naszego partnera biznesowego może być bowiem kluczowa dla dobrego funkcjonowania naszej firmy.

Opracowała: Katarzyna Gara

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Fundusz Hipoteczny Familia S.A.

Fundusz Hipoteczny Familia S.A. działa w Polsce od lipca 2010 roku. Oferuje usługę odwróconej hipoteki w formie renty dożywotniej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »