| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Przedsiębiorcy dla społecznej odpowiedzialności biznesu

Przedsiębiorcy dla społecznej odpowiedzialności biznesu

Działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat stały się częścią biznesowej rzeczywistości. Co tak naprawdę kryje się za tym pojęciem? Czy mówimy tu o szczerych intencjach czy może jest to kolejny zabieg marketingowy?

Bycie odpowiedzialną organizacją w dzisiejszych czasach oznacza nie tylko spełnianie wszystkich wymogów formalnych i prawnych. CSR (Corporate Social Responsibility) – Społeczna odpowiedzialność biznesu to taki sposób prowadzenia organizacji, w którym celem priorytetowym jest osiągnięcie równowagi między jej efektywnością i dochodowością a interesem społecznym.

W programy o charakterze społecznym czy ekologicznym włączają się zarówno korporacyjni giganci jak i niewielkie przedsiębiorstwa, które dopiero pracują nad wyrobieniem sobie marki.

Z założenia, biznes odpowiedzialny społecznie ma być czymś więcej niż jedynie strategią, za pomocą której przedsiębiorca komunikuje się z otoczeniem. Powinien on bowiem angażować społecznie zarówno firmę jak i jej pracowników. To właśnie zaangażowanie jest podstawą prawdziwego i rzetelnego CSR.

Dojrzały rynek, dojrzała odpowiedzialność

Historia CSR sięga początków współczesnej przedsiębiorczości. Pod koniec XVIII wieku sprowadzała się do osobistej działalności charytatywnej właścicieli i raczej nie była kojarzona bezpośrednio z przedsiębiorstwami. Z czasem, gdy małe przedsiębiorstwa, wraz z nadejściem XIX wieku zaczęły się dynamicznie rozwijać koncepcje na ich społeczne zaangażowanie również przybierały na sile. Przedsiębiorcy, którzy wspierali biednych byli darzeni szacunkiem i uznaniem. Jednak CSR, w kształcie jaki znamy go dzisiaj rozkwitł na dobre w drugiej połowie XX wieku.

Odpowiedzialność społeczna w coraz większej ilości przypadków obok uzasadnień o charakterze etycznym, ma silne umocowanie ekonomiczne. Dla wielu, oczywistym stało się to, że społeczne zobowiązania biznesu wynikają z coraz większego wpływu i władzy, jakie posiadają przedsiębiorcy i korporacje.

Obecnie CSR jest ideą uznawaną za standard na całym świecie. Świadczy o tym między innymi przyjęcie przez ONZ 10 zasad Global Compact i unijnej Strategii Lizbońskiej, a także deklaracja uczestników konferencji w Davos, którzy stwierdzili, że prawdziwy biznes nie polega jedynie na powiększaniu zysków. Coraz więcej organizacji i przedsiębiorstw odczuwa potrzebę angażowania się w akcje na rzecz lokalnych społeczności. 

Polecamy: Zamówienia publiczne 2010

Najczęściej wykorzystywanymi przez nie narzędziami są tzw. kampanie cause related (skoncentrowane na konkretnym celu) i programy etyczne dla pracowników. Popularne są również inwestycje odpowiedzialne społecznie, które są uwzględniane przez analityków giełdowych w analizie przedsiębiorstwa.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Krysiński

Ekspert Betafence – systemy ogrodzeniowe, bramy, gabiony.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »