| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > CEIDG > CEIDG 2012/2013: będzie wykreślenie wpisu zmarłego przedsiębiorcy bez decyzji ministra

CEIDG 2012/2013: będzie wykreślenie wpisu zmarłego przedsiębiorcy bez decyzji ministra

Wpis zmarłego przedsiębiorcy będzie wykreślony z CEIDG bez decyzji wydanej przez ministra gospodarki. Resort gospodarki przygotowuje zmiany do zasad funkcjonowania CEIDG.

Na etapie uzgodnień w Rządowym Centrum Legislacji znalazł się projekt założeń do ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Przygotowywane nowe przepisy mają uprościć  funkcjonowanie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to centralny rejestr przedsiębiorców, który od 1 lipca 2011 roku zastąpił Ewidencję Działalności Gospodarczej. Jednym z głównych powodów wprowadzenia nowej ewidencji było umożliwienie obywatelom zakładania firmy za pośrednictwem internetu. Oficjalnie 1 stycznia 2012 roku zakończyło się przenoszenie przez gminy dotychczasowych wpisów przedsiębiorców z EDG do CEIDG. Wniosek EDG-1 został zastąpiony formularzem CEIDG-1, który przyszli (lub obecni) przedsiębiorcy mogą wypełnić on-line.

Wykreślenie wpisu

Dotychczas obowiązujące przepisy nie pozwalają na usunięcie danych zawartych w CEIDG (poza ustawowo przewidzianymi wyjątkami), a wykreślenie wpisu nie oznacza usunięcia danych z ewidencji.

Wykreślenie wpisu następuje obecnie z urzędu, na podstawie decyzji ministra gospodarki. Dzieje się tak, w przypadku:

  • gdy prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę;
  • wpisania do rejestru przedsiębiorców jednoosobowej spółki kapitałowej powstałej wskutek przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą;
  • stwierdzenia trwałego zaprzestania wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej;
  • niezłożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej przed upływem okresu 24 miesięcy od dnia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
  • utraty przez przedsiębiorcę cudzoziemca uprawnień do wykonywania działalności gospodarczej;
  • gdy został dokonany z naruszeniem prawa.

O zaistnieniu wymienionych zdarzeń ministra informują organy administracji za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej CEIDG, niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od otrzymania informacji.

Wykreślenie wpisu zmarłego przedsiębiorcy

Przygotowywana nowelizacja ma wprowadzić zmiany do zasad dokonywania wykreślenia wpisu z CEIDG w przypadku, gdy miałoby ono nastąpić z powodu śmierci przedsiębiorcy. Wszystko dlatego, że dotychczasowy tryb zakładający wydanie decyzji administracyjnej przez ministra gospodarki nie uwzględnia tego, że takie wykreślenie jest rezultatem czynników nieodwracalnych i sprowadza się do stwierdzenia faktu, który wywołał nieodwracalne skutki.

Zmiany miałyby polegać na modyfikacji reguł usuwania wpisów w wypadku stwierdzenia zgonu przedsiębiorcy - decyzję administracyjną zastąpi czynność materialno-techniczna, czyli wykreślenie dokonane przez pracownika urzędu.

Projekt nie przewiduje zmiany trybu wykreślenia w innych przypadkach niż śmierć przedsiębiorcy.

Polecamy: Jak wypełnić formularz CEIDG-1?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Jaworski

Specjalista do spraw IT

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »