REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrasta liczba firm działających na licencji franczyzowej

Irina Nowochatko
Franczyza jest nadal bardzo popularna.
Franczyza jest nadal bardzo popularna.

REKLAMA

REKLAMA

W czasie recesji strategią wielu firm jest wstrzymanie inwestycji i oczekiwanie na poprawę koniunktury rynkowej. Tym czasem w kryzysie największe wzięcie mają sprawdzone pomysły na biznes. Z badań PROFIT system, że w tym roku w Polsce przybędzie około 3,5 tys. firm, działających na licencji franczyzowej.

Franczyza to sposób na własny biznes oparty na cudzym pomyśle. Umowa franczyzowa zakłada długookresową współpracę między niezależnymi przedsiębiorcami.

REKLAMA

Eksperci PROFIT system podają, że w 2008 roku w Polsce przybyło 4,4 tys. małych i średnich przedsiębiorstw działających na podstawie licencji franczyzowej. Wyniki pierwszej połowy tego roku potwierdzają utrzymanie wzrostu liczby firm, które korzystają z franczyzy.

Szacuje się, że do końca tego roku na polskim rynku pojawi się kolejne 3,5 tys. sklepów i punktów usługowych działających na licencji franczyzowej.

Zobacz: Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 1

Wzrasta zatrudnienie w sektorze franczyzy

REKLAMA

W pierwszym półroczu tego roku w małych i średnich przedsiębiorstwach działających na licencji franczyzowej zatrudnienie pracowało 225 tys. osób. Analitycy prognozują, że do końca tego roku w sektorze franczyzy powstanie kolejne 30 tys. miejsc pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według danych PROFIT system w Polsce franczyza rozwija się głównie w handlu i w sektorze usług. W 2008 roku na rynku krajowym przybyło około półtora tysiąca sklepów z artykułami spożywczymi i przemysłowymi.

Ponadto wzrosła liczba sklepów ze sprzętem RTV/AGD i telekomunikacyjnym. W tej branży przybyło 430 punktów sprzedażowych. Z kolei w sektorze usług, który obejmuje gastronomię, fryzjerstwo i kosmetykę, edukację, pralnie, punktu pocztowe itd. w ubiegłym roku pojawiło się ponad 1,6 tys. punktów działających na licencji franczyzowej.

Biznes dla każdego

Działalność na podstawie umowy franczyzowej nie wymaga dużych nakładów inwestycyjnych. Około 28 proc. systemów franczyzowych na start wymaga kwotę nie większą niż 50 tys. złotych. Najwięcej środków finansowych trzeba będzie zainwestować w supermarkety i stacje benzynowe. W tym przypadku inwestycja może przekroczyć nawet 5 mln złotych.

Zobacz: Firma z zagranicy, konsument z Polski - porada

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA