REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczeństwo pracy zdalnej w czasach koronawirusa

Grzegorz Tanecki
Posiada ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu ochroną danych osobowych i bezpieczeństwem informacji.
Bezpieczeństwo pracy zdalnej w czasach koronawirusa /fot. Shutterstock
Bezpieczeństwo pracy zdalnej w czasach koronawirusa /fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W obliczu zagrożeń związanych z rozprzestrzenianiem się COVID-19, wiele podmiotów stanęło przed koniecznością zapewnienia swoim pracownikom możliwości pracy zdalnej. Jak ją bezpiecznie zorganizować?

Jest to nie lada wyzwanie dla działów administracji i IT, ale nie tylko, bo należy pamiętać, że ogromną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa, będzie odgrywał każdy pracownik pracujący z domu. Niezwykle ważne jest więc posiadanie przez firmę aktualnej polityki/procedury opisującej zasady tego rodzaju pracy i dopilnowanie, aby każdy pracownik uzyskał do niej dostęp i potwierdził przyjęcie do stosowania.

REKLAMA

Organizując proces należy również wziąć pod uwagę, fakt, że o ile w biurze stacjonarnym godziny pracy są stałe, to pracownik pracujący z domu może rozciągnąć godziny pracy, i np. rozpocząć ją o godzinie 11 i przepracować pełne osiem godzin, kończąc ją o godzinie 19. Taki pracownik nie może zostać pozostawiony samemu sobie, szczególnie gdy realizuje zadania w ramach procesów krytycznych dla organizacji. Należy więc pomyśleć o zapewnieniu mu wsparcia pracownika działu Service Desk IT również poza standardowymi godzinami pracy.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Jaki powinien być zakres polityki/procedury pracy zdalnej?

Celem dokumentu jest jasne określenie zasad na jakich pracownik może uzyskać uprawnienie do wykonywania pracy zdalnej w warunkach zapewniających bezpieczeństwo systemom i aktywom informacyjnym organizacji.

REKLAMA

Zakres i rodzaj zdalnego dostępu będzie się różnił w zależności od potrzeb jakie mają poszczególne jednostki organizacyjne. Niektórym z nich wystarczy jedynie dostęp do mobilnej łączności, poczty elektronicznej i CRM zlokalizowanego w chmurze, inne, aby realizować swoje zadania będą potrzebowały dodatkowo dostępu do wewnętrznych systemów IT, narzędzi wspierających i zasobów sieciowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obu przypadkach jak i każdym innym pracownik powinien uzyskać informację o tym jak i na jakich zasadach może uzyskać dostęp do zasobów niezbędnych do pracy, a także jak korzystać z tego dostępu w sposób zgodny z polityką bezpieczeństwa firmy.

REKLAMA

Projektując proces nie należy także zapomnieć o dostawcach. Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że będzie konieczność udzielenia niektórym z nich zdalnego dostępu do zasobów, np. w przypadku, gdy część usług IT w organizacji podlega outsourcingowi lub trwają prace wdrożeniowe a praca w siedzibie fizycznej organizacji nie jest możliwa. W takim przypadku należy sporządzić odrębną procedurę zdalnego dostępu dla dostawców.

Pandemia przewróciła nasz świat do góry nogami, a systemy bezpieczeństwa wystawiane są dziś na wielką próbę. Cyberprzestępcy korzystają z każdej nadarzającej się okazji, aby wykorzystać nasze słabości i przejąć kontrolę nad danymi przetwarzanymi w organizacji. Kradzież danych osobowych lub danych stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, może być dla organizacji równoznaczne z poważnymi stratami finansowymi i/lub utratą reputacji.

Dlatego już dziś w trosce o przyszłość warto się zastanowić nad porzuceniem standardowej strategii zabezpieczania brzegów sieci (tzw. zamek i fosa) i skierować swoją uwagę na koncepcję „zero trust” czyli działanie w myśl przekonania, że jako organizacja nie powinniśmy automatycznie ufać czemukolwiek i komukolwiek wewnątrz lub na zewnątrz naszej sieci.

Założenia przykładowego modelu „zero trust”:

  1. Przyjmij strategię dostępu najmniej uprzywilejowanego. Przypisuj uprawnienia dostępu do zasobów w oparciu o dobrze zdefiniowaną potrzebę. Zaleca się przypisywanie uprawnień do grupy - dodawanie i usuwanie poszczególnych zasobów, aplikacji lub elementów danych z grupy w celu zmiany jej uprawnień.

  2. Zapewnij bezpieczny dostęp do zasobów niezależnie od lokalizacji zarówno zasobu, jak i celu lub osoby, której służy. Na przykład wymaganie tego samego poziomu uwierzytelnienia w sieci LAN i poza nią.
  3. Wymuszaj kontrolę dostępu na wszystkich poziomach. Najlepiej, gdy wymaga to więcej niż jednej metody uwierzytelniania na zasób, w tym zarówno sieci, jak i aplikacji.
  4. Audytuj wszystko, np. potrzeby dostępu, zakresy uprawnień, logi.
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA