| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Jakie są zasady pobierania opłat przez Urząd Patentowy

Jakie są zasady pobierania opłat przez Urząd Patentowy

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może w ramach tej działalności wytworzyć wynalazek, znak towarowy lub topografię układu scalonego. Aby mógł korzystać z ochrony musi wystąpić o nią do Urzędu Patentowego. Aby wystąpienie i udzielona ochrona były skuteczne, konieczne jest uiszczenie określonych opłat. Ważna jest nie tylko ich wysokość, ale również terminy. Dlatego warto przyjrzeć się wszystkim zasadom, aby popełnić błędu, który może spowodować odrzucenie wniosku lub utratę ochrony.

W przypadkach wniosku o zwolnienie z opłat Urząd Patentowy może, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia, wezwać zgłaszającego lub wnioskodawcę do złożenia oświadczenia o stanie rodzinnym i majątkowym osób pozostających ze zgłaszającym lub wnioskodawcą we wspólnym gospodarstwie domowym. Oprócz tego istnieje możliwość odroczenia terminu do uiszczenia opłat. Odbywa się to na uzasadniony wniosek zgłaszającego, wniesiony przed upływem wyznaczonego terminu, termin do uiszczenia opłat, nie dłużej jednak niż o 6 miesięcy. Należy pamiętać, że odroczony termin nie ulega przywróceniu.

Warto wskazać, że istnieje możliwość ponownego rozpatrzenia sprawy w związku z wydanym postanowieniem dotyczącym zwolnienia lub odroczenia. Wniosek ten jest również zwolniony od opłaty.

W sprawach o zwolnienie i odroczenie Urząd Patentowy wydaje postanowienia. W przypadku odmowy zwolnienia lub częściowego zwolnienia od opłaty, wyznacza się termin jej uiszczenia.

Urząd Patentowy pobiera jednorazową opłatę za zamieszczenie w „Wiadomościach Urzędu Patentowego” informacji o udzieleniu patentu, dodatkowego prawa ochronnego, prawa ochronnego, prawa z rejestracji oraz za publikację tych części zgłoszenia, które podlegają publikacji, a także za wydanie dokumentu stwierdzającego udzielenie prawa. Jest to tzw. opłata za publikację. Zgłaszający obowiązany jest uiścić opłatę po otrzymaniu decyzji o udzieleniu prawa, w terminie trzech miesięcy od doręczenia wezwania. W takim przypadku nie stosuje się zasady, że w razie nieuiszczenia w terminie opłat, które powinny być uiszczone z góry, Urząd Patentowy wzywa do wniesienia tych opłat w terminie 14 dni.

Urząd Patentowy wstrzyma wydanie dokumentu patentowego, dodatkowego świadectwa ochronnego, świadectwa ochronnego lub świadectwa rejestracji do dnia uiszczenia opłaty za publikację w „Wiadomościach Urzędu Patentowego”.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Przywara

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »