REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ceny mieszkań faktycznie wzrosły w II kw. 2010r.

Jarosław Sadowski
Główny analityk Expander Advisors
Marta Kosińska
Marta Kosińska
ekspert rynku nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z obserwacji cen zamieszczonych w ofertach sprzedaży, drugi kwartał 2010 r. przyniósł wzrosty cen mieszkań w największych miastach Polski. Kupujący nie powinni się jednak obawiać. Okazuje się, że ten wzrost w części miast jest jedynie marzeniem sprzedających. Po przeanalizowaniu cen po jakich faktycznie były zawierane transakcje przez Expandera i szybko.pl wynika, że w trzech z pięciu badanych miast ceny tak naprawdę spadły.

REKLAMA

Największy rozdźwięk między oczekiwaniami sprzedających, a rzeczywistością odnotowaliśmy we Wrocławiu i Krakowie. We Wrocławiu kupującym przeciętnie udało się wynegocjować obniżkę aż o 13,6%, a w Krakowie o 12,9%. Tak duże różnice wynikają przede wszystkim z tego, że w II kwartale sprzedający podwyższali ceny w swoich ofertach, ale ostatecznie byli zmuszeni do zaakceptowania cen niższych niż w I kwartale. Dla przykładu w Krakowie według ogłoszeń zamieszczonych w portalu szybko.pl w II kwartale ceny ofertowe wzrosły o 3,3% do poziomu 7137 zł. Z danych Expandera wynika jednak, że przeciętna cena transakcji faktycznie zawartych w tym okresie w Krakowie wyniosła 6322 zł i była niższa niż w I kwartale o 4,7%. W rezultacie wzrostu cen ofertowych i spadku transakcyjnych różnica między nimi zwiększyła się z 4,1% w I kwartale do 12,9% w II kwartale. Podobna sytuacja miała miejsce we Wrocławiu, choć tam już w I kwartale ta różnica była wysoka – wynosiła 7,2%.

REKLAMA

Również w Gdańsku i Warszawie kupującym udały się negocjacje. W tym pierwszym ceny, po których zawarto transakcje były niższe od ofertowych o 8,6%, a w Warszawie o 6,4%. W Gdańsku, podobnie jak opisanym wcześniej Wrocławiu i Krakowie ta różnica jest wyższa niż w I kwartale, co wynika ze wzrostu cen ofertowych i jednoczesnego spadku transakcyjnych. Inaczej wygląda natomiast sytuacja w stolicy. Tu kupującym udało się uzyskać cenę zakupu na poziomie 7943 zł. Jest to wartość niższa od cen ofertowych, ale wyższa o 1% niż w I kwartale. Jeszcze bardziej wzrosły jednak ceny transakcji w Poznaniu – o 1,8%. W rezultacie różnica między cenami ofertowymi i transakcyjnymi spadła w tym mieście do 3,1%. W Poznaniu możliwości negocjacyjne były więc najniższe wśród badanych miast.

Przeczytaj także: Rynek nieruchomości otrząsa się z kryzysu

Ceny ofertowe i transakcyjne w II kwartale2010 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miasto

Średnia cena zawartych transakcji (Expander)

Średnia cena ofert sprzedaży (szybko.pl)

O ile proc. cena ofertowa jest wyższa

Wrocław

5 907 zł

6 708 zł

13,60%

Kraków

6 322 zł

7 137 zł

12,90%

Gdańsk

5 659 zł

6 148 zł

8,60%

Warszawa

7 943 zł

8 448 zł

6,40%

Poznań

5 606 zł

5 780 zł

3,10%

Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Wyższe różnice dzięki zmianie struktury cenowej podaży

REKLAMA

W I kwartale ceny ofertowe były wyższe niż transakcyjne o 4,1% w przypadku Krakowa do 7,7% w Gdańsku. W II kwartale 2010 wszędzie poza Poznaniem, różnice pomiędzy cenami transakcyjnymi a ofertowymi pogłębiły się. Jest to przede wszystkim efekt zmiany struktury cenowej podaży.

W Krakowie w I kwartale mieszkania w cenie powyżej 9 tys. za metr kwadratowy stanowiły zaledwie 2,7% całości oferty (2% w cenie od 9 do 10 tys. i 0,7% powyżej 10 tys.), obecnie jest ich niemal 13%. Z 50 punktów procentowych do 26 zmalał natomiast udział ofert w przedziale od 7 do 8 tys. We Wrocławiu w I kwartale mieszkań kosztujących powyżej 8 tys. było zaledwie 1,3% a teraz jest to 7,5% całości podaży.

Wyższe ceny ofertowe to efekt poprawy nastrojów sprzedających, który wynika zarówno z pewnego ożywienia na rynku nieruchomości (łatwiej dostępne kredyty), jak i z niezłej sytuacji gospodarczej i optymistycznych prognoz na następny rok.

Zobacz również: Kredyty i pożyczki hipoteczne

Część z obecnie żądanych cen można uznać za pobożne życzenia sprzedających, część jednak to mieszkania o wysokim standardzie i atrakcyjnie położone, które mają szansę na uzyskanie cen transakcyjnych zbliżonych do poziomu cen ofertowych. Proces ten może jednak potrwać kilka miesięcy i znaleźć odzwierciedlenie we wzroście cen transakcyjnych w III i IV kwartale.

Przy wszelkiego typu transakcjach należy pamiętać o pewnym marginesie ceny, pozostawionym do negocjacji, który zazwyczaj wynosi od 5 do 10%.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA