| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Dotacje > ABC funduszy unijnych > Najczęstsze błędy we wnioskach o dofinansowanie

Najczęstsze błędy we wnioskach o dofinansowanie

Instytucje wdrażające zwracają uwagę na najczęściej popełniane przez wnioskodawców błędy. Dotyczą one treści wniosku oraz spraw formalnych.

Każda z instytucji posiada swoją stronę internetową, na której znajdują się informacje o harmonogramie ogłaszania konkursów i szczegółowe informacje konkursowe. W latach 2007 – 2013 konkursy ogłaszane w ramach poszczególnych programów operacyjnych mogą mieć charakter otwarty lub zamknięty. Konkurs otwarty oznacza, że nabór wniosków trwa od dnia ogłoszenia konkursu do momentu, aż wartość złożonych wniosków osiągnie określoną w procentach wartość alokacji. Z kolei konkurs zamknięty oznacza, że nabór wniosków trwa w podanym w harmonogramie okresie, czyli można (i często się tak zdarza) złożyć wniosek w ostatnim dniu naboru.

Po zapoznaniu się z terminami i charakterem konkursów należy szczegółowo zapoznać się z regulaminem przeprowadzania konkursu.

Polecamy: Dofinansowanie na założenie własnego biznesu

Rozważania związane z efektywnym pozyskiwaniem dotacji warto zakończyć przedstawieniem wybranych najczęstszych błędów popełnianych w procesie aplikacji przez beneficjentów, do których należą:

  • Różna suma kontrolna wersji papierowej i elektronicznej wniosku.
  • Brak spójności w nazwie i adresie wnioskodawcy pomiędzy wnioskiem a dokumentem rejestrowym wnioskodawcy.
  • Brak spójności w tytule projektu i nazwie wnioskodawcy pomiędzy poszczególnymi dokumentami (także błędy w tym zakresie w dokumentach stanowiących zabezpieczenie realizacji Umowy o dofinansowanie, czyli w akcie notarialnym i deklaracji wekslowej).
  • Niepoprawna data rozpoczęcia działalności gospodarczej (szczególnie w przypadku spółek cywilnych).
  • Kod działalności gospodarczej (PKD) niezgodny z charakterem projektu.
  • Brak potwierdzenia notarialnego na składanym Upoważnieniu do reprezentowania wnioskodawcy.
  • W kosztach kwalifikowanych zostały ujęte koszty niekwalifikowane.
  • Mało wyczerpujące uzasadnienie dla potrzeby poniesienia wskazanych kosztów.
  • Brak wymaganych załączników. Składanie samego wniosku bez wymaganych załączników uniemożliwia jego szczegółową weryfikację, w takich przypadkach dokumentacja przedłożona po uzupełnieniach bardzo często zawiera błędy i nieścisłości, co decyduje o odrzuceniu wniosku.

W dokumentach złożonych po uzupełnieniu/poprawie wnioskodawcy dokonują zmian w treści wniosku bez wyraźnego powodu, powołując się na „uszczegółowienie informacji”, przy czym uszczegółowienie polega na zmianie informacji oraz dodaniu szczegółów, które nie były zawarte w pierwotnej wersji wniosku i nie były wskazane w piśmie w sprawie uzupełnienia/poprawy wniosku.

Polecamy: Długa droga funduszy unijnych

Artykuł jest fragmentem książki Fundusze Unijne - szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw autorstwa Rafała Kasprzaka. Wydawnictwo Onepress.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jan Mazurek

www.moneymarket.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »