| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Etykieta w biznesie > W biurze > Jak powinno się prosić o podwyżkę?

Jak powinno się prosić o podwyżkę?

Pieniądze nie są łatwym tematem rozmów. Kto nie zadaje sobie pytań w stylu – jak poprosić szefa o podwyżkę, by ten nie poczuł się urażony? Poznaj kilka zasad, które pomogą Ci w tej trudnej sprawie.

1. Przede wszystkim trzeba sobie jasno powiedzieć – ta podwyżka należy mi się. W końcu praca po godzinach czy w weekendy, dobrze wykonywane zadania, zasługują na uwagę i nagrodę. Nie wolno wątpić we własne siły, zwłaszcza jeżeli zamierza się rozmawiać z szefem o własnej podwyżce.

2. Najważniejsze to nie prowadzić rozmowy nie przygotowawszy się odpowiednio wcześniej. Jeżeli będziemy działać pod wpływem emocji są nikłe szanse, że szef przyzna nam podwyżkę, szczególnie jeśli będziemy mówić o sytuacjach nieistotnych dla sprawy.

19,90 złFaktury 2014

3. Bardzo dobrze przed rozmową z szefem jest zrobić badanie gruntu, tj. warto sprawdzić ile zarabiają ludzie na podobnym stanowisku w firmach. W tym celu można przewertować magazyny branżowe, w których raz na jakiś czas pojawiają się informacje na temat zarobków pracowników w poszczególnych firmach. Z pewnością przygotowanie w tej kwestii zaimponuje szefowi.

4. Warto jest przygotować listę swoich atutów, by na rozmowie przedstawić szefowi wszelkie „za” podwyżką. Rozmowa w sprawie podwyżki jest dobrym momentem, by wreszcie pochwalić się swoimi osiągnięciami. Szef powinien wiedzieć, jak wartościowego pracownika ma w swojej firmie, którego warto nagradzać i chwalić, by go dopingować do dalszej pracy.

Zobacz: Jak się zachować wobec nowego pracownika?

5. Nie warto porównywać się do innych pracowników. Takie zachowanie świadczy przede wszystkim o nieumiejętności pracy w grupie (a przynajmniej tak może odebrać to szef), a to z pewnością nie może spodobać się szefowi korporacji, w której przecież panują koleżeńskie stosunki.

6. Nie wolno stawiać żądań, ani próbować wymusić podwyżki różnego rodzaju groźbami. Stawia to pracownika w bardzo złym świetle i może zakończyć się dla niego katastrofą – degradacją, izolacją albo, w najgorszym wypadku, usunięciem z firmy. Nie wolno nigdy zapominać, że to szef stoi na czele firmy i nie można go do niczego zmuszać.

7. Jeżeli jednak wszystkie starania o podwyżkę zawiodą, nie wolno się poddawać; pracownik ma pełne prawo wymagać od szefa podania powodów, które przemawiają przeciwko wyższej pensji dla niego. Czasami taka rozmowa może wyjaśnić różnego rodzaju niesnaski, które zaistniały między pracownikiem a szefem, nawet takie, z których sam podwładny nie zdawał sobie dotąd sprawy. Może się jednak również okazać, że szef, najzwyczajniej w świecie, jest źle nastawiony do swojego pracownika – co też jest ważną informacją dla niego.

Pracownik każdej firmy ma pełne prawo do podwyżki, jeżeli dobrze wykonuje swoje obowiązki. Firma powinna dbać o swoich pracowników. Zdarza się jednak często, że to pracownik zmuszony jest wyjść z tą propozycją. Warto jest zawsze podjąć takie ryzyko i nie zrażać porażką, w razie spotkania się z odmową ze strony szefa.

Zobacz serwis: Przyjęcia i uroczystości

Aktualizacja: 21.10.2011

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Warto jest przygotować listę swoich atutów, by na rozmowie przedstawić szefowi wszelkie „za” podwyżką.
Warto jest przygotować listę swoich atutów, by na rozmowie przedstawić szefowi wszelkie „za” podwyżką.

Personel i Zarządzanie189,00 zł
avatar

2012-09-13 13:15 Zgłoś

Chodzenie o podwyżkę nie jest miłym zajęciem, zwłaszcza że szefowie najczęściej unikają takich tematów. Jedno jest pewne nie powinniśmy się bać bo trzeba walczyć o swoje. Jak nie wiesz jak zrobić to skutecznie zobacz tutaj www.kluczdokariery.pl/twoja-kariera/poradnictwo-zawodowe/psychologia-pracy/art,58,podanie-o-podwyzke-czyli-kiedy-i-jak-o-nia-prosic-.html

HITY INFORU

TERMINARZ

LIP29
TydzieńPWŚCPSN
2730123456
2878910111213
2914151617181920
3021222324252627
3128293031010203

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Michał Tchórzewski

Kierownik działu audytów SmartConsulting

Zostań ekspertem Infor.pl »