REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować się do prezentacji?

Magdalena Pytkowska
Jeśli istnieje taka możliwość, idź wcześniej do sali, w której będziesz występować – zrób w niej próbę generalną.
Jeśli istnieje taka możliwość, idź wcześniej do sali, w której będziesz występować – zrób w niej próbę generalną.

REKLAMA

REKLAMA

Nie wystarczy trafnie wybrany temat, aby podczas konferencji zebrani słuchali nas bez ziewania,. Na dobrą prezentację składa się coś więcej, ważny jest ton głosu, Twoja gestykulacja, dobra znajomość tematu, mocne punkty prezentacji, właściwy kontakt wzrokowy ze słuchającymi. Wszystkie te elementy można wcześniej przećwiczyć, a w dzień wystąpienia zabłysnąć swobodą prezentacji.

Przygotowanie się do prezentacji jest tak naprawdę kulminacyjnym punktem Twojego wystąpienia . Później pozostaje tylko odtworzenie swoich zapisków przed większym gronem osób.

REKLAMA

Na początek

REKLAMA

Aby czuć się pewnie podczas wystąpienia musisz przyłożyć wszelkich starań, aby Twoje wystąpienie było dopracowane w każdym szczególe. Zapisz sobie całość wystąpienia. A jeśli czujesz się mocny w temacie bez przygotowania i nie potrzebujesz zapisywać pełnej wersji - ułóż sobie przynajmniej plan wypowiedzi. Uwierz mi, że nawet największym erudytom zdarza się pominąć w wystąpieniach istotne dla tematu szczegóły. Notatki ustrzegą Cię również przed negatywnymi skutkami tremy.

Jeśli sama myśl o prezentacji powoduje w Tobie panikę – jedyna rada to wizualizacja momentu wygłaszania prezentacji. W tym celu już kilka dni przed prezentacją zacznij ćwiczyć swoją przemowę. W zaciszu swojego domu wygłoś kilka razy swoje przemówienie, możesz poprosić o wysłuchanie i krytyczne uwagi swoją żonę lub męża. W czasie kiedy będziesz mówić wyobrażaj sobie, że stoisz przed publicznością. Tym sposobem przyzwyczaisz się do sytuacji i kiedy w rzeczywistości staniesz przed obcymi ludźmi, nie będziesz już tak zestresowany.

Zobacz: Ćwiczenia głosu

Jeśli istnieje taka możliwość, idź wcześniej do sali, w której będziesz występować – zrób w niej próbę generalną. Poproś najbliższego kolegę lub koleżankę o wysłuchanie i zwrócenie uwagi na detale.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W dniu prezentacji

Zaplanuj starannie swój strój. Najlepsze będą ubrania w ciemniejszych kolorach – dodają powagi. Panowie powinni założyć garnitur, a panie klasyczny kostium. Kobiety przestrzegam przed zakładaniem zbyt dużych ozdób: wisiorów, bransolet i kolczyków. Ich szelest może być uciążliwy dla słuchających, a w konsekwencji może krępować ruchy samej wygłaszającej.

Pamiętaj o tym, aby przyjść kilka minut wcześniej – nawet jeśli nie będziesz pierwszym prelegentem – wprowadzisz się na spokojnie w atmosferę zebrania/konferencji.

Jesteś już przed mikrofonem

REKLAMA

W trakcie prezentacji nie okazuj swojego zdenerwowania. Staraj się stworzyć wrażenie osoby zrelaksowanej i pewnej siebie. Chcesz wiedzieć jak to zrobić? Po pierwsze dobrze przygotuj treść prezentacji – to doda Ci pewności. Po drugie zwróć uwagę na mowę swojego ciała. Stań luźno z nogami lekko rozstawionymi, tak aby ciężar ciała był rozłożony na dwie nogi. Wyprostuj ramiona i unieś nieco podbródek. Spróbuj lekko gestykulować – to nada wyrazu Twojemu wystąpieniu. Nie przesadzaj jednak z gestykulacją, bo zaczniesz rozpraszać swoich rozmówców. Panuj nad swoimi ruchami: nie stukaj w mównicę, nie gładź kartki, nie splataj nerwowo rąk. Jeśli nie gestykulujesz, ręce powinny opadać luźno na boki.

Utrzymuj kontakt wzrokowy ze słuchaczami. Nie skupiaj jednak wzroku tylko na jednej osobie. Nawet jeśli prezentujesz pomoce wizualne staraj się zwracać do słuchaczy. Mówienie do tablic i rzutnika nie wygląda dobrze.

Zobacz: Wideokonferencja

Moduluj swój głos. Monotonny ton bowiem może uśpić Twoich słuchaczy, zwłaszcza jeśli przemówienie jest dłuższe niż 20 minut. Nie krzycz do mikrofonu, ani nie mów zbyt cicho – wypośrodkuj głośność, tak aby wszyscy dobrze Cię słyszeli.

Mów pewnie i bez pośpiechu. Stosuj formuły świadczące o Twojej pewności siebie typu: „jestem przekonany, że dzięki temu rozwiązaniu…”, „z pewnością to rozwiązanie pozwoli…”, „ Zobaczycie Państwo, że to rozwiązanie przyniesie Wam wymierne korzyści”.

Nie przedłużaj swojego wystąpienia, daj czas słuchaczom na zadanie pytań. Całość przypieczętuj mocnym zakończeniem. Najlepiej podsumowując najważniejsze zagadnienia całego przemówienia, albo wygłaszając oryginalną konkluzję. Sprawdzone są także ciekawe anegdoty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA