| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Reklama w Internecie > W jaki sposób firmy mogą wykorzystać portale społecznościowe

W jaki sposób firmy mogą wykorzystać portale społecznościowe


Sieci społecznościowe pełnią coraz większą rolę w dzisiejszym świecie biznesu. To narzędzie znajduje coraz więcej zastosowań, także związanych z budowaniem zaangażowania pracowników.

93% badanych firm w Polsce nie wprowadziło oficjalnej polityki korzystania z serwisów społecznościowych przez pracowników. Zaledwie 1% polskich pracodawców deklaruje, że ich organizacja opracowała taką politykę. Polscy przedsiębiorcy pytani o główną przyczynę wprowadzenia polityki wykorzystywania portali społecznościowych wskazują chęć uniknięcia strat spowodowanych spadkiem efektywności (55%), potrzebę zapewnienia ochrony prawa własności intelektualnej oraz tajemnicy informacji (45%) i ochrony przed utratą renomy (27%).

Polecamy: Portale społecznościowe a poszukiwanie pracy

Główne dziedziny, w których portale społecznościowe mogą odegrać dużą rolę według pracodawców to: wzmocnienie rozwoju zawodowego pracowników, wzmocnienie zaangażowania pracowników, wsparcie budowania marki.

Coraz więcej firm zdaje się dostrzegać potencjał, jaki dają takie portale jak Facebook, Twitter, LinkedIn czy polski Goldeline. Serwisy te wykorzystywane są przez organizacje nie tylko jako kanał komunikacji czy sieć, dzięki której pracownicy mają możliwość pozostawania w kontakcie, ale także jako narzędzie budujące wizerunek i zaangażowanie pracowników.

Polecamy: Formy reklamy internetowej

Firmy powinny zwrócić szczególnie uwagę na:

  • Zachęcanie pracowników do innowacyjności, jeśli chodzi o wykorzystywanie portali społecznościowych. W ramach tych działań powinni promować pozytywne korzystanie z serwisów, m.in. wymyślanie sposobów ich wykorzystania do zwiększenia efektywności, dzielenie się najlepszymi praktykami związanymi z wykorzystaniem portali czy wprowadzenie konkursów na najlepsze pomysły. 
  • Wyznaczanie wewnętrznych ekspertów pełniących funkcję mentorów ds. wykorzystania potencjału sieci. Zadanie osób, na co dzień wykorzystujących sieci społecznościowe w pracy, to przekazywanie tej wiedzy innym pracownikom. Stali użytkownicy zazwyczaj znajdują nowe zastosowania, dzięki czemu firmy mogą wdrażać innowacyjne pomysły i w efekcie zwiększać wydajność.
  • Przekazanie zarządzania kwestiami związanymi z portalami społecznościowymi pracownikom, dzięki czemu pracownicy bardziej zaangażują się we wsparcie wytycznych firmy. Jako osoby współodpowiedzialne za sukces firmy, będę aktywniej i z większym oddaniem wspierać wartości przedsiębiorstwa m.in. na portalach społecznościowych.

Powyższe działania mają na celu zwiększyć lojalność pracowników w stosunku do firmy, dzięki czemu w efekcie poprawi się ich efektywność, co z kolei wpłynie na lepszą wydajność firmy. Kolejną zaletą zachęcania pracowników do wykorzystywania serwisów społecznościowych jest wzmocnienie pozytywnego wizerunku firmy, czego skutkiem będzie m.in. przyciągnięcie utalentowanych pracowników czy większe zainteresowanie potencjalnych klientów współpracą z daną firmą. Istotnym elementem zwiększenia zaangażowania pracowników jest także zmniejszenie rotacji zespołu. W czasach, kiedy zamrażane są podwyżki wynagrodzeń i ograniczane przyznawanie nagród, pracodawcy powinni wykorzystać potencjał, jaki dają portale społecznościowe.

Źródło: Badanie Manpower Portale społecznościowe z perspektywy pracodawców, 2009.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Zając

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »