| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Programy dla firm > Co zrobić, gdy komputer został zainfekowany wirusem

Co zrobić, gdy komputer został zainfekowany wirusem

Czasami nawet doświadczony użytkownik może nie zorientować się, że jego komputer został zainfekowany wirusem. Dzieje się tak wtedy, gdy wirusy ukrywają się wśród zwykłych plików lub maskują się pod postacią standardowych plików. Warto więc wiedzieć jak rozpoznać objawy infekcji wirusem, jak odzyskać dane po ataku wirusa oraz jak zapobiec uszkodzeniu danych przez złośliwe programy.


W tym przypadku należy spróbować odzyskać tablicę partycji przy użyciu standardowego programu wchodzącego w skład systemu Windows - ScanDisk. Jeśli to nie pomoże, należy skontaktować się z serwisem świadczącym usługi przywracania danych komputerowych. Producent posiadanego programu antywirusowego powinien dostarczyć adresy lub numery kontaktowe takich serwisów.


Jeśli zainstalowano narzędzie zarządzające dyskiem, podczas uruchamiania systemu z dyskietki ratunkowej niektóre z logicznych dysków mogą być niedostępne. W tym przypadku należy wyleczyć wszystkie dostępne dyski, ponownie uruchomić system z dysku twardego, a następnie wyleczyć pozostałe dyski logiczne.


Po przeprowadzeniu skanowania dysków zawierających dane, należy odzyskać uszkodzone pliki i aplikacje przy użyciu kopii zapasowych.


Diagnozowanie problemu przy użyciu standardowych narzędzi systemu Windows


Zaawansowani użytkownicy mogą wykonać następujące czynności:

  1. Sprawdzić integralność systemu plików na dysku twardym (przy użyciu programu CHKDSK) i naprawić błędy systemu plików,
  2. Jeśli wystąpiła duża ilość błędów, przed ich usunięciem należy skopiować najważniejsze pliki na wymienne nośniki danych,
  3. Przeprowadzić skanowanie komputera po uruchomieniu systemu z dyskietki ratunkowej systemu Windows,
  4. Użyć innych standardowych narzędzi Windows, np. narzędzia ScanDisk.


Szczegółowe informacje na temat tych narzędzi można znaleźć w pomocy dla systemu Windows


Gdy nic nie pomaga


Jeśli opisane powyżej oznaki występują nawet po wykonaniu skanowania komputera i sprawdzeniu zainstalowanego sprzętu, oprogramowania i dysku twardego przy użyciu narzędzi systemu Windows, należy przesłać szczegółowy opis problemu do działu pomocy technicznej producenta posiadanego programu antywirusowego.


Niektórzy producenci oprogramowania antywirusowego analizują dostarczane przez użytkowników zainfekowane obiekty.


Po usunięciu infekcji


Po usunięciu infekcji należy przeprowadzić skanowanie wszystkich dysków i nośników wymiennych, które mogły zostać zainfekowane wirusem.


Należy upewnić się, że program antywirusowy zainstalowany na komputerze posiada właściwą konfigurację. Zastosowanie tych środków pozwoli w przyszłości uchronić komputer przed infekcją.


Kaspersky Lab Polska

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Lech

prawnik, aplikant rzecznikowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »