REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić, gdy komputer został zainfekowany wirusem

Kaspersky Lab Polska

REKLAMA

Czasami nawet doświadczony użytkownik może nie zorientować się, że jego komputer został zainfekowany wirusem. Dzieje się tak wtedy, gdy wirusy ukrywają się wśród zwykłych plików lub maskują się pod postacią standardowych plików. Warto więc wiedzieć jak rozpoznać objawy infekcji wirusem, jak odzyskać dane po ataku wirusa oraz jak zapobiec uszkodzeniu danych przez złośliwe programy.

Jak rozpoznać infekcję

REKLAMA


Na infekcję komputera może wskazywać wiele oznak. Jeśli z komputerem dzieją się „dziwne rzeczy” takie jak opisane poniżej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nastąpiła infekcja:

- nagłe wyświetlenie wiadomości lub obrazów,

- pojawianie się losowo wybranych dźwięków lub muzyki,

- tajemnicze otwieranie lub zamykanie napędów CD-ROM,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- nagłe uruchamianie programów na komputerze,

- powiadomienie zapory ogniowej o podjęciu przez niektóre aplikacje prób połączenia się z Internetem bez inicjowania tej czynności przez użytkownika.


Następujące zdarzenia należą do typowych oznak wskazujących na infekcję komputera poprzez wiadomość e-mail:

- przyjaciele lub współpracownicy twierdzą, że otrzymali od użytkownika wiadomości, których na pewno nie wysłał,

- skrzynka zawiera wiele wiadomości nie posiadających adresu e-mail nadawcy czy nagłówka.


Jednak, problemy te nie zawsze spowodowane są obecnością wirusa. Na przykład, zainfekowane wiadomości przychodzące rzekomo z adresu użytkownika mogą być w rzeczywistości przesyłane z innego komputera.


Na infekcję komputera może również wskazywać szereg innych, drugorzędnych oznak:

- częste blokowanie się komputera lub występowanie błędów,

- spowolnienie komputera przy uruchamianiu programów,

- brak możliwości załadowania systemu operacyjnego,

- znikanie plików i folderów lub zmiana ich zawartości,

- zbyt częsty dostęp do dysku twardego,

- blokowanie lub nieprzewidziane zachowanie przeglądarki Microsoft Internet Explorer, np. nie można zamknąć okna aplikacji.


W 90% przypadków wyszczególnione oznaki wskazują na problemy sprzętowe lub programowe. Chociaż istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że spowodowane są one infekcją wirusa, zalecane jest przeprowadzenie pełnego skanowania komputera.


Co należy zrobić w przypadku wystąpienia oznak infekcji?


Jeżeli komputer zachowuje się w nieprzewidywalny sposób:

  1. Nie należy wpadać w panikę! W ten sposób można uniknąć utraty ważnych informacji przechowywanych w komputerze oraz niepotrzebnego stresu.
  2. Należy odłączyć komputer od Internetu.
  3. Jeśli komputer podłączony jest do sieci lokalnej, należy ją odłączyć.
  4. Jeśli nie można uruchomić komputera z dysku twardego (błąd przy starcie), należy spróbować uruchomić system w trybie awaryjnym lub przy użyciu dysku startowego systemu Windows.
  5. Przed podjęciem jakiejkolwiek czynności należy skopiować wszystkie ważne dane na dysk zewnętrzny (płytę CD/DVD, pendrive itp.).
  6. Należy zainstalować program antywirusowy, jeśli nie jest on jeszcze obecny w systemie.
  7. Należy pobrać najnowsze uaktualnienia antywirusowych baz danych. W miarę możliwości nie należy pobierać baz przy użyciu zainfekowanego komputera, lecz skorzystać z komputera znajomego lub znajdującego się w biurze, kawiarence internetowej itp. Jest to istotne, ponieważ jeżeli zainfekowany komputer jest podłączony do Internetu, wirus może wysłać ważne dane osobom trzecim lub próbować wysłać się pod wszystkie adresy zawarte w książce adresowej. Uaktualnienia programu antywirusowego można otrzymać na płycie CD-ROM od producenta oprogramowania antywirusowego lub autoryzowanego dystrybutora.
  8. Należy wykonać pełne skanowanie systemu.


Jeżeli podczas skanowania nie znaleziono żadnego wirusa


Jeśli podczas skanowania nie znaleziono żadnego wirusa a niepokojące oznaki zostały sklasyfikowane, nie ma powodów do strachu. Należy sprawdzić sprzęt i oprogramowanie zainstalowane na komputerze, pobrać łaty dla systemu Windows przy pomocy Windows Update, a także usunąć z komputera wszelkie nielegalne programy i niepotrzebne dane.

Jeśli podczas skanowania wykryto wirusy


Dobre rozwiązanie antywirusowe powiadomi użytkownika o wykryciu wirusów podczas skanowania i zaproponuje sposoby postępowania z zainfekowanymi obiektami.


W ogromnej większości przypadków, komputery osobiste infekowane są robakami, końmi trojanskimi lub wirusami. Jednak, najczęściej możliwe jest odzyskanie większości danych.


Rady:

  1. Dobre rozwiązanie antywirusowe zawiera opcję leczenia zainfekowanych obiektów, poddania potencjalnie zainfekowanych obiektów kwarantannie oraz usunięcia robaków i trojanów. Raport będzie zawierał nazwy złośliwych programów wykrytych na komputerze.
  2. W niektórych przypadkach do odzyskania uszkodzonych danych niezbędne jest dodatkowe narzędzie. Należy odwiedzić stronę WWW producenta posiadanego programu antywirusowego i wyszukać informacje na temat wirusów, trojanów czy robaków, które zaatakowały komputer, a następnie pobrać dostępne narzędzia.
  3. Jeśli komputer został zainfekowany wirusami wykorzystującymi luki w Microsoft Outlook Explorer, można go całkowicie wyczyścić poprzez leczenie wszystkich zainfekowanych obiektów, a następnie dokonać skanowania i leczenia bazy danych klienta pocztowego. Dzięki temu złośliwe programy nie uruchomią się ponownie, jeśli wiadomości zostały zainfekowane przed rozpoczęciem skanowania. Należy również pobrać i zainstalować łaty dla Microsoft Outlook Express.
  4. Niestety, niektóre wirusy nie mogą zostać usunięte z zainfekowanych obiektów. Niektóre z nich mogą podczas infekcji uszkodzić informacje znajdujące się w komputerze w taki sposób, że nie można będzie już ich odzyskać. Jeśli nie można usunąć wirusa z pliku, należy bezwzględnie skasować ten plik.


Jeżeli komputer został poważnie zaatakowany


Niektóre wirusy i trojany mogą poważnie uszkodzić komputer.

REKLAMA


Jeśli nie można uruchomić komputera z dysku twardego (błąd przy starcie), należy spróbować uruchomić system z dysku awaryjnego systemu Windows. Jeśli system nie może rozpoznać dysku twardego, oznacza to, że wirus uszkodził tablicę partycji dysku.


W tym przypadku należy spróbować odzyskać tablicę partycji przy użyciu standardowego programu wchodzącego w skład systemu Windows - ScanDisk. Jeśli to nie pomoże, należy skontaktować się z serwisem świadczącym usługi przywracania danych komputerowych. Producent posiadanego programu antywirusowego powinien dostarczyć adresy lub numery kontaktowe takich serwisów.


Jeśli zainstalowano narzędzie zarządzające dyskiem, podczas uruchamiania systemu z dyskietki ratunkowej niektóre z logicznych dysków mogą być niedostępne. W tym przypadku należy wyleczyć wszystkie dostępne dyski, ponownie uruchomić system z dysku twardego, a następnie wyleczyć pozostałe dyski logiczne.


Po przeprowadzeniu skanowania dysków zawierających dane, należy odzyskać uszkodzone pliki i aplikacje przy użyciu kopii zapasowych.


Diagnozowanie problemu przy użyciu standardowych narzędzi systemu Windows


Zaawansowani użytkownicy mogą wykonać następujące czynności:

  1. Sprawdzić integralność systemu plików na dysku twardym (przy użyciu programu CHKDSK) i naprawić błędy systemu plików,
  2. Jeśli wystąpiła duża ilość błędów, przed ich usunięciem należy skopiować najważniejsze pliki na wymienne nośniki danych,
  3. Przeprowadzić skanowanie komputera po uruchomieniu systemu z dyskietki ratunkowej systemu Windows,
  4. Użyć innych standardowych narzędzi Windows, np. narzędzia ScanDisk.


Szczegółowe informacje na temat tych narzędzi można znaleźć w pomocy dla systemu Windows


Gdy nic nie pomaga


Jeśli opisane powyżej oznaki występują nawet po wykonaniu skanowania komputera i sprawdzeniu zainstalowanego sprzętu, oprogramowania i dysku twardego przy użyciu narzędzi systemu Windows, należy przesłać szczegółowy opis problemu do działu pomocy technicznej producenta posiadanego programu antywirusowego.


Niektórzy producenci oprogramowania antywirusowego analizują dostarczane przez użytkowników zainfekowane obiekty.


Po usunięciu infekcji


Po usunięciu infekcji należy przeprowadzić skanowanie wszystkich dysków i nośników wymiennych, które mogły zostać zainfekowane wirusem.


Należy upewnić się, że program antywirusowy zainstalowany na komputerze posiada właściwą konfigurację. Zastosowanie tych środków pozwoli w przyszłości uchronić komputer przed infekcją.


Kaspersky Lab Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA