REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zaprojektować skalę ocen do badania marketingowego on-line?

Kamil Rogala
Jeśli zdecydujemy się na skalę pięciopunktową, musimy zastosować dwie pozytywne, dwie negatywne i jedną obojętną ocenę
Jeśli zdecydujemy się na skalę pięciopunktową, musimy zastosować dwie pozytywne, dwie negatywne i jedną obojętną ocenę

REKLAMA

REKLAMA

Pytania ankietowe mogą być proste, niestety proponowane odpowiedzi już nie do końca. Jeśli ankietowany nie może z proponowanych odpowiedzi wybrać taką, która w największym stopniu odzwierciedla jego odczucia, być może opuści ankietę lub udzieli odpowiedzi na „chybił-trafił”. Aby więc ankieta była jak najlepsza, należy ułożyć nie tylko spójne i konkretne pytania, ale również zaproponować odpowiednio dobrane propozycje odpowiedzi. Jak to zrobić?

REKLAMA

Jeśli ankieta ma za zadanie określić opinię użytkowników na dany temat, najlepszym rozwiązaniem są odpowiedzi skalowalne. Należy pamiętać, że konieczne jest używanie równych zakresów ocen zarówno dla odpowiedzi pozytywnych, jak i negatywnych. Skale odpowiedzi możemy podzielić na parzyste, bez odpowiedzi neutralnej, jak i na skale nieparzyste z jedną odpowiedzią obojętną, neutralną. Jeśli zdecydujemy się na skalę czterostopniową, musi ona mieć dwie pozycje negatywne i diw pozytywne. Może to być na przykład zestaw odpowiedzi: tak, raczej tak, raczej nie, nie.

REKLAMA

Jeśli zdecydujemy się na skalę pięciopunktową, musimy zastosować dwie pozytywne, dwie negatywne i jedną obojętną ocenę, na przykład: dobre, raczej dobre, obojętne, raczej złe, złe. Należy jednak uważać, gdyż znudzony respondent może wybierać „z marszu” wszystkie odpowiedzi pośrednie, a wynik takiej ankiety będzie mizerny. Stosując skalę ocen musimy oceny pozytywne i negatywne podzielić po równo. Nie może być tak, ze zastosujemy oceny od „bardzo dobre” do „złe” lub „raczej złe”. Stopniowanie musi być takie samo po obu stronach środka skali: od „bardzo dobre” do „bardzo złe” etc.

Zobacz również: Sklep internetowy – jak wymyślić nazwę i przebrnąć przez formalności?

REKLAMA

Stosując skalę liczbową, określenie poszczególnych stopni nie jest problemem, na przykład: -2, -1, 0, 1 , 2. Jeśli jednak stosujemy oceny słowne, musimy je dostosować do pytania uwzględniając jego kontekst etc. Poza tym stosując nieparzystą skalę, w jej środku musi znaleźć się określenie neutralne, na przykład: „ani dobre, ani złe” lub „neutralne”. Unikajmy sformułowań, które w swoim znaczeniu „przechylają” się na stronę pozytywną lub negatywną, na przykład: „zadowalający”.

Układając skalę słowną, należy uważać, jakich określeń używamy na skrajnych końcach obu stron skali. W większości przypadków ludzie wypełniając ankietę unikają skrajnych końców skali, wybierając wartości pośrednie. W tym przypadku warto uwzględnić więcej wartości pośrednich między skrajem a środkiem skali. Ponadto używanie bardzo mocnych słów typu: „wyjątkowo”, „silnie”, w szczególności etc. odstrasza respondenta od tej odpowiedzi. W takich sytuacjach można stosować parzystą skalę bez środka, co zmusi użytkownika do określenia konkretnej pozycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź też: Jaka firma powinna założyć sklep internetowy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA