| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Wpływ działalności małych przedsiębiorstw na rozwój gospodarczy

Wpływ działalności małych przedsiębiorstw na rozwój gospodarczy

Wzrost wskaźnika PKB wskazuje na ciągły rozwój gospodarczy. W III kwartale wzrósł do 3,3 proc. Na lepsze wyniki w gospodarce największy wpływ mają małe przedsiębiorstwa, które informowały o pozytywnej ocenie własnej sytuacji i perspektyw rozwoju oraz o wysokiej jak na tę grupę skłonności do inwestowania.

Inwestycje i kredyty w górę

Potwierdzeniem pozytywnej oceny sytuacji mikrofirm w III kw. były ich plany inwestycyjne. Z przeprowadzonego przez Grupę Idea Banku badania wynikało bowiem, że odsetek przedsiębiorców nieplanujących żadnych inwestycji wynosił 36%. Rok wcześniej takich osób było o 2 pkt. proc. więcej. W stosunku do II kw. br. przybyło na przykład osób zainteresowanych zakupem maszyn do produkcji (było ich 14,9%, czyli o 1,7 p.p. więcej niż kwartał wcześniej).

Także wzrost zainteresowania kredytem pokazuje, że najmniejsi przedsiębiorcy w III kwartale mieli się całkiem dobrze. Przypomnijmy, że zainteresowanie kredytem obrotowym lub w rachunku deklarowało 43% ankietowanych, zaś inwestycyjnym – 30%. W obu przypadkach było to więcej niż w II kwartale, co także potwierdza niezła sytuację mikrofirm w III kw.

Najmniejsze firmy to specyficzna grupa przedsiębiorstw, które na inwestycje decydują się zwykle wtedy, gdy mają praktycznie pewność uzyskania odbiorców na swoje produkty czy usługi. Podobnie jest z kredytami – mali przedsiębiorcy zwykle finansują się ze środków własnych, więc idą do banku wtedy, kiedy ich firmy szybko się rozwijają.

Małe firmy również konsumują

W II kw. wzrost popytu krajowego był jednym z najważniejszych czynników napędzających gospodarkę i zapewne pod tym względem sytuacja w III kwartale się nie zmieniła. Tymczasem małe firmy występują na rynku w dwojakiej roli – przedsiębiorców oraz konsumentów. Z jednej strony widoczna w wynikach badania Grupy Idea Banku pozytywna ocena własnej sytuacji skłaniała firmy do inwestowania, ale z drugiej też przekłada się na większa konsumpcję. Właściciele mikroprzedsiębiorstw bowiem, podobnie jak Polacy zatrudnieni u innych pracodawców, przy wzroście przychodów i niższych cenach żywności czy paliw więcej wydają w sklepach.

Zakładanie działalności gospodarczej w Polsce

Marek Siudaj, Tax Care

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Komandzik-Szałagan

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »