| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Zasady handlu w Internecie

Zasady handlu w Internecie

Przedsiębiorca, który chce prowadzić sklep internetowy, powinien zamieścić regulamin na jego stronie. Dzięki temu kupujący będzie wiedział m.in. w jaki sposób zapłacić za towar oraz jak złożyć reklamację w przypadku nabycia wadliwego towaru.

Przepisy ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną nakładają na przedsiębiorców wiele obowiązków, m.in. powinni oni dążyć do tego, by w czasie wykonywania usługi przetwarzać możliwie jak najmniej danych oraz powinni zablokować do nich dostęp po zakończeniu korzystania z usługi. Usługodawca ma obowiązek poinformować o sposobie i celu przetwarzania zbieranych danych osobowych. Nie mogą być one przetwarzane dla innych celów niż te, dla których zostały pozyskane.

W przypadku gdyby przedsiębiorca zamierzał wykorzystać dane klienta w innym celu niż do realizacji lub wykonania umowy zawartej z klientem, wówczas powinien zwrócić się do niego o wyrażenie zgody na ich przetwarzanie. Ponadto na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek bezpiecznego przetwarzania danych osobowych. Oznacza to, że przedsiębiorca ma obowiązek:

• przetwarzać dane zgodnie z prawem,

• zapewnić aktualność posiadanych danych,

• przetwarzać tylko te dane, które odpowiadają ich celowi,

• przechowywać dane nie dłużej, niż jest to niezbędne.

Do obowiązków przedsiębiorcy należy poinformowanie konsumenta o sposobie składania zamówienia oraz o czynnościach technicznych koniecznych do zawarcia umowy. Do podstawowych sposobów zawierania umów elektronicznych należą:

• tryb ofertowy - polegający na przesłaniu przez konsumenta odpowiedzi na ofertę zamieszczoną na stronie sklepu internetowego,

• tryb interaktywny - polegający na zawarciu umowy w czasie rzeczywistym poprzez wypełnienie zamieszczonego na stronie formularza albo przez przeniesienie wybranego produktu do koszyka,

• licytacja internetowa - polegająca na oferowaniu wyższej ceny niż zaproponowana przez konkurenta,

• wieloprzedmiotowa aukcja internetowa z opcją „Kup teraz”.

Sprzedawca posługujący się formularzem musi zapewnić konsumentowi możliwość dokonywania poprawek (tzw. double click). Przedsiębiorca posługujący się wzorem umowy w postaci elektronicznej powinien umożliwić konsumentowi przechowywanie i odtwarzanie tego wzoru. Sprzedawca musi również wskazać języki, w jakich umowa może być zawarta. Ponadto powinien on poinformować klienta o możliwych formach płatności (zapłata kartą kredytową, przelew oraz e-przelew, zapłata gotówką przy odbiorze) oraz pozostawić mu swobodę wyboru.

W przypadku zakupów dokonywanych przez Internet istotną kwestią jest określenie chwili i miejsca zawarcia umowy. Strony mają możliwość samodzielnego uregulowania zarówno miejsca, jak i daty jej zawarcia. Dopiero w sytuacji, kiedy strony nie określą w umowie tych elementów, zastosowanie znajdą postanowienia art. 70 ustawy z dnia 23 kwietnia - Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z jego treścią w razie wątpliwości umowę poczytuje się za zawartą w chwili otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu nie jest wymagane - w chwili przystąpienia przez drugą stronę do wykonania umowy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Chronos-Investment Sp. z o. o.

Usługi księgowe i doradztwo podatkowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »