| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Zasady handlu w Internecie

Zasady handlu w Internecie

Przedsiębiorca, który chce prowadzić sklep internetowy, powinien zamieścić regulamin na jego stronie. Dzięki temu kupujący będzie wiedział m.in. w jaki sposób zapłacić za towar oraz jak złożyć reklamację w przypadku nabycia wadliwego towaru.

Domeny internetowe rejestrowane są na zasadzie kto pierwszy, ten lepszy. Oznacza to, że tylko jedna, określona domena może zostać zarejestrowana pod daną nazwą. Rejestracja jest możliwa bezpośrednio u rejestratora danej domeny ogólnej lub przez akredytowanego pośrednika. Aby zarejestrować domenę, wystarczy dostarczyć rejestratorowi lub pośrednikowi formularz rejestracji w formie elektronicznej wraz z danymi do kontaktu.

Warto podkreślić, że rejestracja domeny internetowej kreuje jedynie umowne prawa i obowiązki wynikające z umowy z rejestratorem, nie powoduje natomiast powstania po stronie jej dysponenta żadnego wyłącznego prawa podmiotowego do domeny internetowej.

Rejestrowanie domen internetowych w celach zarobkowych i późniejsza ich odsprzedaż są zgodne z prawem. Jednakże rejestracja domeny nie może naruszać praw osób trzecich. W praktyce mogą pojawić się sytuacje konfliktowe między dysponentem domeny internetowej a uprawnionym np. z tytułu prawa do znaku towarowego. W doktrynie przyjmuje się, że sama rejestracja domeny internetowej nie stanowi korzystania ze znaku towarowego w obrocie gospodarczym.

Rejestracja domen wyłącznie w celach odsprzedaży (określana jako „cybersquatting”) jest uznawana za sprzeczną ze społeczno-gospodarczym sensem prawa do ich rejestracji. W przypadku sporu pomiędzy uprawnionym ze znaku towarowego a dysponentem domen, dobrym rozwiązaniem może być poddanie rozstrzygnięcia sporu przez arbitraż (np. Sąd Polubowny ds. Domen Internetowych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji).

Przedsiębiorca, który chce prowadzić działalność w formie sklepu internetowego, musi zamieścić na stronie: nazwę firmy, REGON, podać nazwę organu, który zarejestrował prowadzoną przez niego działalność gospodarczą, dane teleadresowe (art. 9 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny Dz.U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.). Cena oferowanego produktu powinna zawierać wszystkie dodatkowe opłaty (cła, podatki, koszty transportu, etc.). Na stronie internetowej przedsiębiorca musi zamieścić regulamin, określający rodzaje i zakres usług oraz warunki ich świadczenia, warunki zawierania i rozwiązywania usług, tryb postępowania reklamacyjnego, zasady zapłaty za towar. Konsument ma prawo do nieodpłatnego dostępu do regulaminu, w taki sposób, by mógł go odtwarzać i utrwalać w komputerze (art. 8 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204 z późn. zm). Te same reguły mają zastosowanie do przedsiębiorców zakładających portal aukcyjny.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

BSWW Legal & Tax

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »