| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Gospodarka odpadami w firmie

Gospodarka odpadami w firmie

Ochrona środowiska naturalnego dotyczy każdego z nas. Trzeba jednak zauważyć, że to przedsiębiorcy postrzegani są jako ci, którzy najbardziej przyczyniają się do jego zanieczyszczania. Dlatego właśnie na nich ciąży wiele obowiązków związanych z działaniami proekologicznymi, które obejmują m.in. gospodarowanie odpadami.

Wprowadzający sprzęt jest obowiązany do sporządzenia i przedłożenia Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska:

• do 30. dnia miesiąca następującego po kwartale - sprawozdania o masie zużytego sprzętu zebranego, poddanego przetwarzaniu, odzyskowi, w tym recyklingowi, oraz unieszkodliwianiu;

• do 31. marca po roku, w którym nastąpiło zebranie lub odzysk, w tym recykling, zużytego sprzętu - sprawozdania o osiągniętych poziomach zbierania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu.

Ponadto wprowadzający sprzęt zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o zużytym sprzęcie są zobowiązani do prowadzenia dodatkowej ewidencji obejmującej informacje dotyczące ilości i masy wprowadzonego sprzętu.

Wywiązywanie się przez przedsiębiorców z obowiązków uzyskania określonych poziomów odzysku, a w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych albo zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego oraz ponoszenia opłat produktowych w sytuacji nieosiągnięcia minimalnych ustawowych poziomów, może być efektem ich własnych działań lub skorzystania z usług specjalnie w tym celu powoływanych organizacji odzysku4. Z kolei przedsiębiorca lub organizacja odzysku może zlecić wykonanie poszczególnych czynności związanych z odzyskiem lub recyklingiem osobom trzecim - posiadaczom odpadów spełniającym wymogi wynikające z ustawy o odpadach.

Sposoby wywiązania się przez przedsiębiorcę z ustawowo nałożonych na niego obowiązków:

• podejmowanie wszelkich działań samodzielnie,

• przeniesienie określonych obowiązków ustawowych na wyspecjalizowany podmiot, jakim jest organizacja odzysku,

• zlecenie wykonania części albo całości czynności podmiotom trzecim zajmującym się odzyskiem i recyklingiem.

Zakres obowiązków, które mogą być przedmiotem przeniesienia na organizację odzysku, jest bardzo szeroki. Chodzi bowiem o następujące obowiązki:

• osiągania odpowiednich poziomów odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

• uiszczania opłaty produktowej w sytuacji nieosiągnięcia odpowiednich poziomów odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

• w zakresie składania sprawozdań wymaganych ustawami,

• w zakresie prowadzenia ewidencji wymaganych ustawami.

Dodatkowo w odniesieniu do wprowadzających sprzęt na gruncie ustawy o zużytym sprzęcie, który ma zawartą umowę z organizacją odzysku, unikają oni obowiązku ustanowienia zabezpieczenia finansowego. Zgodnie z art. 18 ustawy o zużytym sprzęcie, wprowadzający sprzęt w przypadku:

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Chmielniak

Specjalista prawa karnego gospodarczego, autor bloga Białe kołnierzyki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »