| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Gospodarka odpadami w firmie

Gospodarka odpadami w firmie

Ochrona środowiska naturalnego dotyczy każdego z nas. Trzeba jednak zauważyć, że to przedsiębiorcy postrzegani są jako ci, którzy najbardziej przyczyniają się do jego zanieczyszczania. Dlatego właśnie na nich ciąży wiele obowiązków związanych z działaniami proekologicznymi, które obejmują m.in. gospodarowanie odpadami.

Wprowadzający sprzęt jest obowiązany do sporządzenia i przedłożenia Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska:

• do 30. dnia miesiąca następującego po kwartale - sprawozdania o masie zużytego sprzętu zebranego, poddanego przetwarzaniu, odzyskowi, w tym recyklingowi, oraz unieszkodliwianiu;

• do 31. marca po roku, w którym nastąpiło zebranie lub odzysk, w tym recykling, zużytego sprzętu - sprawozdania o osiągniętych poziomach zbierania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu.

Ponadto wprowadzający sprzęt zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o zużytym sprzęcie są zobowiązani do prowadzenia dodatkowej ewidencji obejmującej informacje dotyczące ilości i masy wprowadzonego sprzętu.

Wywiązywanie się przez przedsiębiorców z obowiązków uzyskania określonych poziomów odzysku, a w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych albo zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego oraz ponoszenia opłat produktowych w sytuacji nieosiągnięcia minimalnych ustawowych poziomów, może być efektem ich własnych działań lub skorzystania z usług specjalnie w tym celu powoływanych organizacji odzysku4. Z kolei przedsiębiorca lub organizacja odzysku może zlecić wykonanie poszczególnych czynności związanych z odzyskiem lub recyklingiem osobom trzecim - posiadaczom odpadów spełniającym wymogi wynikające z ustawy o odpadach.

Sposoby wywiązania się przez przedsiębiorcę z ustawowo nałożonych na niego obowiązków:

• podejmowanie wszelkich działań samodzielnie,

• przeniesienie określonych obowiązków ustawowych na wyspecjalizowany podmiot, jakim jest organizacja odzysku,

• zlecenie wykonania części albo całości czynności podmiotom trzecim zajmującym się odzyskiem i recyklingiem.

Zakres obowiązków, które mogą być przedmiotem przeniesienia na organizację odzysku, jest bardzo szeroki. Chodzi bowiem o następujące obowiązki:

• osiągania odpowiednich poziomów odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

• uiszczania opłaty produktowej w sytuacji nieosiągnięcia odpowiednich poziomów odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

• w zakresie składania sprawozdań wymaganych ustawami,

• w zakresie prowadzenia ewidencji wymaganych ustawami.

Dodatkowo w odniesieniu do wprowadzających sprzęt na gruncie ustawy o zużytym sprzęcie, który ma zawartą umowę z organizacją odzysku, unikają oni obowiązku ustanowienia zabezpieczenia finansowego. Zgodnie z art. 18 ustawy o zużytym sprzęcie, wprowadzający sprzęt w przypadku:

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

BillBird SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »