| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Konsorcjum musi powołać pełnomocnika ubiegając się o zamówienia publiczne

Konsorcjum musi powołać pełnomocnika ubiegając się o zamówienia publiczne

Wykonawcy występujący wspólnie o zamówienie publiczne powinni ustanowić pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu. Jeśli tego nie zrobią, ich oferta może być odrzucona.

Krajowa Izba Odwoławcza przy Urzędzie Zamówień Publicznych stwierdziła, że nie ma przeszkód, aby ustanowić kilku pełnomocników w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego (sygn. akt. KIO/UZP 1432/07). Dozwolone jest więc, aby konsorcjum przedstawiło dwa pełnomocnictwa: jedno dla lidera oraz drugie upoważniające do reprezentowania konsorcjum konkretną osobę fizyczną. Prawo zamówień publicznych nie wprowadza odrębnej definicji pełnomocnictwa, więc w tym zakresie należy stosować przepisy kodeksu cywilnego (art. 14 p.z.p.). Z art. 107 k.c. wynika, że jeśli mocodawca ustanowił kilku pełnomocników, to każdy z nich może działać samodzielnie. Oznacza to, że ustawodawca dopuścił możliwość działania w jednej sprawie kilku pełnomocników o jednakowym zakresie umocowania. Również w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dopuszczalna jest reprezentacja wykonawcy w przetargu przez kilku jednakowo umocowanych pełnomocników (zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne).

Umocowanie jednego z członków konsorcjum do reprezentacji w postępowaniu o zamówienie publiczne wynika bardzo często nie z dokumentu pełnomocnictwa, lecz z umowy regulującej współpracę tych wykonawców. W takiej sytuacji należy załączyć do oferty umowę konsorcjum. Zgodnie z art. 23 ust. 4 p.z.p. zamawiający ma prawo domagać się zawarcia umowy, która będzie regulowała współpracę w ramach konsorcjum oraz jej przedstawienia, ale dopiero po wyborze oferty, a przed zawarciem umowy o zamówienie. Na etapie ubiegania się o nie przedsiębiorcy nie muszą więc zawierać takiej umowy.

PRZYKŁAD

PEŁNOMOCNIK W SPÓŁCE CYWILNEJ

Wykonawca oprotestował rozstrzygnięcie przetargu, zarzucając zamawiającemu, że nieprawidłowo uznał, że zwycięscy wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie (działający w formie spółki cywilnej) przedłożyli wraz z ofertą pełnomocnictwo dla osoby podpisującej ofertę. Zamawiający oddalił protest, więc wykonawca odwołał się do prezesa UZP. Zespół Arbitrów uwzględnił jego odwołanie. Wskazał, że status prawny zwycięskiej spółki cywilnej powoduje, że jej wspólników należy traktować jako wykonawców ubiegających się wspólnie o zamówienie publiczne. W takim przypadku należy mieć pełnomocnika do reprezentacji w przetargu. Zwycięzcy wykonawcy nie załączyli pełnomocnictwa spełniającego ustawowe wymogi, lecz aneks do umowy spółki cywilnej, z którego wynika, kto jest upoważniony do jej reprezentacji. Tymczasem aneks do umowy spółki cywilnej nie może zastąpić pełnomocnictwa do reprezentowania wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie, bo można go traktować tylko jako pełnomocnictwo ogólne do podejmowania czynności zwykłego zarządu. Tymczasem z art. 23 ust. 2 prawa zamówień publicznych wynika, iż pełnomocnictwo takie powinno mieć charakter pełnomocnictwa rodzajowego, jakie jest wymagane do podejmowania czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

r.pr. Bartosz Drozdowicz

Specjalista prawa pracy i ekspert ds. negocjacji, autor bloga www.oprawiepracy.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »