| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Jak wyrejestrować się z ewidencji

Jak wyrejestrować się z ewidencji

Przedsiębiorca, który zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej, powinien wyrejestrować się z ewidencji w gminie.


Bez względu na to, z jakiego powodu ustaje działalność gospodarcza zgłoszona do ewidencji, należy wykreślić ją z ewidencji w gminie. Obowiązek taki ciąży na przedsiębiorcy, który sam zaprzestał prowadzenia działalności. Natomiast w niektórych przypadkach robi to z urzędu organ ewidencyjny.

Przedsiębiorca, który przestał prowadzić firmę, powinien wykreślić się z ewidencji działalności gospodarczej w gminie. W tym celu powinien złożyć wniosek o wykreślenie. Gmina nie pobiera z tego tytułu żadnych opłat.

Przedsiębiorca musi wykreślić się również wówczas, gdy zmienia miejsce zamieszkania. Jeżeli przeprowadzi się do innej gminy, to powinien zostać zarejestrowany w tamtejszym organie ewidencyjnym. W tym celu dopełnia formalności w dwóch gminach: w tej, gdzie dotychczas mieszkał, oraz w tej, do której się przeprowadził. W starej gminie powinien zgłosić organowi ewidencyjnemu zmianę miejsca zamieszkania. Organem ewidencyjnym jest wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Jeżeli zaś zmienia adres na terenie tej samej gminy, to wówczas nie musi wykreślać się z ewidencji, wystarczy, że dokona aktualizacji adresu. W zgłoszeniu powinien wykreślić dotychczasowy adres i wpisać nowy.

Na każdym przedsiębiorcy ciąży obowiązek dokonywania aktualizacji danych w ewidencji w ciągu 14 dni od powstania zmian. Do danych podlegających aktualizacji zalicza się także zmianę miejsca zamieszkania przedsiębiorcy.

Organ ewidencyjny w starej gminie przesyła zaświadczenie o wpisie zmiany miejsca zamieszkania do gminy właściwej na nowy adres przedsiębiorcy. Na podstawie tego zaświadczenia organ ewidencyjny wpisuje z urzędu przedsiębiorcę do prowadzonej przez siebie ewidencji. Jednocześnie zostanie wykreślony z dotychczasowej ewidencji.

Przedsiębiorca może zostać wykreślony w z urzędu przez organ prowadzący ewidencję. Nastąpi to wtedy, gdy przeciwko przedsiębiorcy zostanie prawomocnie orzeczony zakaz wykonywania określonej w zgłoszeniu działalności gospodarczej. Może to orzec np. sąd lub organ administracyjny.

Wpis podlega wykreśleniu również wówczas, gdy przedsiębiorca został wpisany z naruszeniem przepisów albo na podstawie fałszywych dowodów. Chodzi o dowody, na podstawie których ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne.

Z urzędu może też zostać wykreślony wpis zawierający dane niezgodne z rzeczywistym stanem faktycznym. Dotyczy to np. sytuacji, gdy przedsiębiorca nie zgłosił zmiany zakresu wykonywanej działalności, rozszerzenia jej, zawężenia bądź zaprzestania. Wykreślenie z ewidencji następuje w drodze decyzji administracyjnej. Za to gmina również nie pobiera opłat.

Podstawą do wykreślenia przedsiębiorcy z ewidencji jest też przekształcenie się i rozpoczęcie działalności gospodarczej w innej formie, np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Gmina dokonuje wykreślenia zaraz po otrzymaniu informacji o wpisie przedsiębiorcy do Krajowego Rejestru Sądowego.

Do takich przekształceń dochodzi najczęściej wówczas, gdy przedsiębiorcy działają w formie spółki cywilnej. Po uzyskaniu odpowiednich obrotów najczęściej przekształcają się w spółkę jawną lub inną spółkę prawa handlowego.

KRS przekazuje wówczas do ewidencji informację o wpisaniu podmiotu gospodarczego do rejestru. Gmina wykreśla go, ponieważ ten sam przedsiębiorca nie może figurować jednocześnie w ewidencji i w rejestrze.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Cafe Finance

Ogólnopolskie biuro rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »