REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stosować mediację w sporze z klientem

Niedzielska-Jakubczyk Dobromiła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mediacja pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, a nawet dochodzenie swoich praw w sądzie. Szkoda, że ciągle dość rzadko bywa stosowana.

REKLAMA

Mediacja jest dobrowolna. Przyczyn, które przedsiębiorca musi brać pod uwagę proponując klientowi mediację lub godząc się na nią, jest kilka. Pierwsza to ta, że nie warto doprowadzać do sytuacji, w której w otoczeniu biznesowym zaczyna się mówić, że czyjaś firma jest niesolidna i że trzeba się z nią procesować. Po drugie - załatwienie nieporozumienia wynikającego z umowy (bo takie spory rodzą się między przedsiębiorcą a klientem kupującym u niego towary lub usługi) przed mediatorem nie zamyka drogi do dalszej współpracy. Po trzecie - zawsze warto unikać postępowania przed sądami, ponieważ dwie instancje, czasem również skarga kasacyjna, a w końcu postępowanie egzekucyjne pochłaniają tyle czasu i pieniędzy, że każda ugoda wydaje się sensowniejsza.

REKLAMA

Zaletą mediacji jest m.in. to, że stanowi bodaj najmniej sformalizowany sposób rozwiązywania konfliktów, również biznesowych.Trzeba jednak pamiętać, że postępowanie mediacyjne może się toczyć tylko w sprawach należących do drogi sądowej. Wynika to z charakteru mediacji, której celem jest zapobieżenie wytoczeniu powództwa lub wszczęciu postępowania nieprocesowego.

W praktyce można mówić o dwóch typach mediacji. W jednym mediator pomaga stronom rozwiązać konflikt, wykorzystując rozwiązania przez nie proponowane. W drugim ocenia sytuację prawną, przewiduje, jakie byłoby rozstrzygnięcie sądu i aktywnie pomaga w zawarciu ugody. Proponuje przy tym nierzadko własne sposoby rozwiązania sporu. Mimo to mediator zawsze powinien zachować bezstronność.

Propozycja mediacji

REKLAMA

Jeśli więc klient jest niezadowolony z wykonania umowy przez przedsiębiorcę i grozi wniesieniem pozwu, albo nie chce zapłacić, ale można znaleźć jakiś sposób na przymuszenie go do tego, warto zaproponować mediację. Prowadzi się ją zarówno przed wszczęciem postępowania przed sądem cywilnym, jak i w toku sprawy (oczywiście za zgodą stron).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strony mogą - w dowolnej formie - zawrzeć umowę o mediację. Co ważne, takie porozumienie nie stoi na przeszkodzie rozpoznaniu sprawy przez sąd. Jeżeli jednak przedsiębiorca i klient zawrą umowę o mediację, to sąd, na zarzut pozwanego zgłoszony przed wdaniem się w spór co do istoty sprawy skieruje strony do mediacji. Warto pamiętać, że umowa może być zawarta również przez wyrażenie zgody na mediację, gdy druga strona złożyła wniosek o przeprowadzenie mediacji, z dołączonym do niego dowodem doręczenia drugiej stronie.

Mediator

Strony same wybierają mediatora. Może nim być każdy, kto ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta w pełni z praw publicznych. Może więc to być każda dorosła osoba, bez względu na płeć, wykształcenie czy narodowość, nawet ktoś spokrewniony z jedną lub obydwiema stronami. Wyjątkiem są czynni sędziowie. Funkcję tę wolno pełnić wyłącznie sędziom w stanie spoczynku. Strony wybierają więc mediatora spośród znanych sobie osób lub mogą skorzystać z list organizacji społecznych i zawodowych tworzących ośrodki mediacyjne.

Mediator ma prawo do wynagrodzenia i zwrotu wydatków. Koszty te obciążają strony. Nie ma też przeszkód, by zgodził się na przeprowadzenie mediacji bez wynagrodzenia. Mediator jest obowiązany zachować w tajemnicy to, czego dowiedział się w związku z prowadzeniem mediacji, chyba że strony zwolnią go z tego obowiązku.

Postanowienie sądu

Mediacja może zostać przeprowadzona również na skutek postanowienia sądu kierującego do mediacji. Sąd może to uczynić raz w toku postępowania. Jest możliwe aż do zamknięcia pierwszego posiedzenia wyznaczonego na rozprawę. Niemniej i wówczas wymagana jest zgoda stron. Po zamknięciu pierwszego posiedzenia sąd może skierować strony do mediacji tylko na ich zgodny wniosek. Sąd nie kieruje do mediacji w postępowaniu nakazowym, upominawczym i uproszczonym.

Kierując strony do mediacji, sąd daje im na to czas do miesiąca, chyba że strony zgodnie poproszą o dłuższy termin.

Procedura

Wszczęcie mediacji następuje z chwilą doręczenia mediatorowi wniosku o jej przeprowadzenie. Należy do niego dołączyć dowód, że druga strona otrzymała odpis. Pismo powinno zawierać oznaczenie stron, żądania, okoliczności uzasadniających żądanie, podpis wnioskującego o mediację oraz wyszczególnienie załączników. Jeżeli strony zawarły umowę o mediację na piśmie, to do wniosku dołącza się jej odpis.

Mediacja może być prowadzona na posiedzeniu mediacyjnym lub poza nim. W tym drugim przypadku mediator przekazuje stronie stanowisko drugiej strony. Postępowanie mediacyjne jest niejawne. Z mediacji sporządzany jest protokół. Podpisuje go mediator. Ugodę mediator zamieszcza w protokole lub dołącza do niego. Podpisują ją obie strony. Ugodę zawartą przed mediatorem zatwierdza sąd. Jeśli podlega ona wykonaniu w drodze egzekucji, sąd nadaje jej klauzulę wykonalności. W innych przypadkach będzie zatwierdzana na posiedzeniu niejawnym. Sąd odmówi zatwierdzenia ugody, jeżeli jest sprzeczna z prawem lub zasadami współżycia społecznego, albo gdy zmierza do obejścia prawa. Także gdy wydaje się niezrozumiała lub zawiera sprzeczności.

SŁOWNICZEK

MEDIACJA - postępowanie prowadzone z udziałem neutralnej osoby trzeciej, czyli mediatora. Jego zadaniem jest pomoc czy pośrednictwo w wypracowaniu rozwiązania akceptowanego przez strony sporu. W szczególności mediator powinien starać się doprowadzić do ugody. Ta zaś, po zatwierdzeniu przez sąd, będzie miała moc prawną ugody zawartej przed sądem.

CZYM JEST MEDIACJA

Kodeks postępowania cywilnego, który zawiera przepisy dotyczące mediacji (art. 1831-18315) nie definiuje jej. Dlatego w praktyce bywa ona mylona z arbitrażem czy postępowaniem pojednawczym.

JAK TO ZROBIĆ...

Likwidacja sporu drogą mediacji

PROBLEM: Kontrahent, z którym współpracowałem, nie jest zadowolony z ostatniej transakcji. Chce wnieść sprawę do sądu o zwrot zapłaty. Co mogę zrobić, aby załagodzić spór drogą mediacji?

ROZWIĄZANIE: Koniecznym warunkiem jest zawarcie umowy o mediację. Trzeba w niej określić przedmiot mediacji. Należy też wskazać mediatora lub sposób jego wyboru. Z zasady swobody kontraktowania wynika natomiast, że wolno uzgodnić i inne kwestie, np. miejsce i czas przeprowadzenia mediacji.

DOBROMIŁA NIEDZIELSKA-JAKUBCZYK

dobromila.niedzielska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA