| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Jak stosować mediację w sporze z klientem

Jak stosować mediację w sporze z klientem

Mediacja pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, a nawet dochodzenie swoich praw w sądzie. Szkoda, że ciągle dość rzadko bywa stosowana.

Strony same wybierają mediatora. Może nim być każdy, kto ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta w pełni z praw publicznych. Może więc to być każda dorosła osoba, bez względu na płeć, wykształcenie czy narodowość, nawet ktoś spokrewniony z jedną lub obydwiema stronami. Wyjątkiem są czynni sędziowie. Funkcję tę wolno pełnić wyłącznie sędziom w stanie spoczynku. Strony wybierają więc mediatora spośród znanych sobie osób lub mogą skorzystać z list organizacji społecznych i zawodowych tworzących ośrodki mediacyjne.

Mediator ma prawo do wynagrodzenia i zwrotu wydatków. Koszty te obciążają strony. Nie ma też przeszkód, by zgodził się na przeprowadzenie mediacji bez wynagrodzenia. Mediator jest obowiązany zachować w tajemnicy to, czego dowiedział się w związku z prowadzeniem mediacji, chyba że strony zwolnią go z tego obowiązku.

Mediacja może zostać przeprowadzona również na skutek postanowienia sądu kierującego do mediacji. Sąd może to uczynić raz w toku postępowania. Jest możliwe aż do zamknięcia pierwszego posiedzenia wyznaczonego na rozprawę. Niemniej i wówczas wymagana jest zgoda stron. Po zamknięciu pierwszego posiedzenia sąd może skierować strony do mediacji tylko na ich zgodny wniosek. Sąd nie kieruje do mediacji w postępowaniu nakazowym, upominawczym i uproszczonym.

Kierując strony do mediacji, sąd daje im na to czas do miesiąca, chyba że strony zgodnie poproszą o dłuższy termin.

Wszczęcie mediacji następuje z chwilą doręczenia mediatorowi wniosku o jej przeprowadzenie. Należy do niego dołączyć dowód, że druga strona otrzymała odpis. Pismo powinno zawierać oznaczenie stron, żądania, okoliczności uzasadniających żądanie, podpis wnioskującego o mediację oraz wyszczególnienie załączników. Jeżeli strony zawarły umowę o mediację na piśmie, to do wniosku dołącza się jej odpis.

Mediacja może być prowadzona na posiedzeniu mediacyjnym lub poza nim. W tym drugim przypadku mediator przekazuje stronie stanowisko drugiej strony. Postępowanie mediacyjne jest niejawne. Z mediacji sporządzany jest protokół. Podpisuje go mediator. Ugodę mediator zamieszcza w protokole lub dołącza do niego. Podpisują ją obie strony. Ugodę zawartą przed mediatorem zatwierdza sąd. Jeśli podlega ona wykonaniu w drodze egzekucji, sąd nadaje jej klauzulę wykonalności. W innych przypadkach będzie zatwierdzana na posiedzeniu niejawnym. Sąd odmówi zatwierdzenia ugody, jeżeli jest sprzeczna z prawem lub zasadami współżycia społecznego, albo gdy zmierza do obejścia prawa. Także gdy wydaje się niezrozumiała lub zawiera sprzeczności.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Comperia.pl

Porównywarka finansowa nr 1

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »