| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Internetowi kredytodawcy podają nierzetelną informację

Internetowi kredytodawcy podają nierzetelną informację

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wziął udział w akcji przeszukiwania Internetu w ramach Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN) i sprawdził 24 strony firm udzielających pożyczek w sieci.

Pożyczając pieniądze do 80 tys. zł zawieramy umowę o kredyt konsumencki, która musi określać m.in. całkowity koszt udzielonego kredytu. Ponadto decydując się na pożyczkę przez telefon, sms czy Internet zawieramy dodatkowo umowę na odległość.

Od tak zawartej umowy możemy odstąpić w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Jednocześnie musimy zwrócić całą kwotę, ale przedsiębiorca ma prawo zatrzymać wpłaconą przez nas opłatę przygotowawczą. Obowiązkiem instytucji udzielających kredytów konsumenckich na odległość jest ponadto rzetelne informowanie o warunkach zobowiązania oraz o jego kosztach w ofertach i przekazach reklamowych.

Jak pokazała kontrola UOKiK, nie w każdym przypadku obowiązek ten jest przestrzegany.
Sprawdzeni przedsiębiorcy zostali wybrani losowo po wpisaniu do wyszukiwarki haseł takich jak m.in. chwilówka, szybki kredyt, pożyczka bez BIK. W akcji brały udział delegatury Urzędu w Łodzi oraz w Katowicach.

Najczęściej pojawiającym się problemem w skontrolowanych ofertach jest brak informacji dotyczących kosztów udzielanej pożyczki. Takie dane są wymagane przez prawo i służą porównaniu innych ofert. Co więcej, zawierając umowę na odległość powinniśmy zostać wcześniej poinformowani o zasadach zapłaty ceny, kosztach rozmów telefonicznych, prawie wypowiedzenia umowy – takich informacji również nie zawierały niektóre przeszukane strony.

Ponadto analiza ofert dostępnych w Sieci wykazała, że większość przedsiębiorców stronę internetową wykorzystuje jedynie do nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami. Dostępne formularze zgłoszeniowe po wypełnieniu dostarczają konsumentowi informacji czy ma szansę na pożyczkę. Zawarcie właściwej umowy następuje w siedzibie firmy.

Wątpliwości Urzędu wzbudziło też informowanie, że za wcześniejszą spłatę kredytu konsumenckiego tylko dana instytucja nie pobiera opłat. Zgodnie z prawem konsument nie może ponosić żadnych kosztów za wcześniejszą spłatę kredytu konsumenckiego.
W efekcie przeprowadzonej kontroli Urząd prowadzi obecnie dziewięć postępowań wyjaśniających i planuje wszcząć jeszcze dwa.

UOKiK

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Urawski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »