| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Spadła sprzedaż detaliczna

Spadła sprzedaż detaliczna

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu statystycznego w grudniu 2012 roku sprzedaż detaliczna spadła o 2,5 procent.

Już w listopadzie ubiegłego roku widać było, że Polacy bardzo ostrożnie robią zakupy. W grudniu zachowywali się inaczej niż zwykle, czyli nie wydawali tak dużo pieniędzy na zakupy świąteczne, jak chociażby w 2011 roku.

Mimo że, dane o zatrudnieniu i bezrobociu nie były jeszcze aż tak złe, to jednak niepewność o przyszłość, lęk przed utratą pracy, wpłynęły na ich decyzje konsumpcyjne. W grudniu spadła dynamika sprzedaży detalicznej nawet w tzw. sklepach niewyspecjalizowanych, przede wszystkim dyskontach, ale także hiper- i supermarketach, które posiadają marki własne.

Zobacz: Inflacja w grudniu 2012 r. spadła do poziomu 2,4 proc.

Niższa skłonność gospodarstw do konsumpcji przełoży się na sytuację gospodarczą w I, a także II kwartale br., ponieważ odbudowa popytu konsumpcyjnego jest długotrwałym procesem.

Dlatego w pierwszych trzech miesiącach br. możemy się spodziewać spadku PKB w ujęciu rok do roku.

W tej sytuacji Rada Polityki Pieniężnej powinna po raz kolejny obniżyć stopy procentowe już na najbliższym, lutowym posiedzeniu, a nie czekać z tą decyzją do marca br.

Zobacz: Skróty ciekawych transmisji może robić każdy nadawca

Komentarz dr Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek, głównej ekonomistki PKPP Lewiatan

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Grabowski

Prawnik.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »