| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Branża motoryzacyjna wyszła z kryzysu?

Branża motoryzacyjna wyszła z kryzysu?

Polska jest największym w regionie rynkiem, jeżeli chodzi o sprzedaż i usługi związane z motoryzacją - wynika z raportu przygotowanego przez KPMG i PZPM. Niezależnie od wielkości polski przemysł motoryzacyjny ma jednak charakter głównie eksportowy.

„Dane z 2010 roku pokazują, że polski przemysł motoryzacyjny wykazuje większą odporność na niekorzystną koniunkturę niż można by się spodziewać i wraca obecnie do równowagi. Oczywiście, w ciągu 2010 roku część firm musiała się borykać z problemami związanymi z niedostatecznym popytem. Prasa donosiła m.in. o redukcjach zatrudnienia czy przestojach w produkcji. Jednakże dane ekonomiczne jednoznacznie wskazują, że obecna sytuacja polskiego przemysłu motoryzacyjnego jako całości jest dobra” – ocenia Mirosław Michna, Partner w firmie doradczej KPMG,  – „Ta odporność polskiego przemysłu motoryzacyjnego wynika z dwóch podstawowych czynników: po pierwsze, wiąże się ona ze specyficznym profilem produkcji polskich fabryk samochodów, nastawionych głównie na małe, stosunkowo niedrogie modele samochodów (chciałoby się powiedzieć - w sam raz na ciężkie czasy). Po drugie, kluczową rolę odgrywa w nim sektor części i podzespołów motoryzacyjnych, w którym z roku na rok notujemy kolejne inwestycje.”

W związku z tym, że polski przemysł motoryzacyjny jest niemal całkowicie nastawiony na eksport, jego kondycja jest bardzo silnie uzależniona od popytu na zagranicznych rynkach, w szczególności zachodnioeuropejskich.

Polecamy: Jakie pułapki podatkowe przy sprzedaży firmowego auta?

„Dokonując prognozy kondycji rynku motoryzacyjnego w Polsce nie można zapominać o tym, że w latach 2007 i 2009 niektóre państwa UE (np. Niemcy, Włochy) wprowadziły dopłaty do nabywanych nowych samochodów przy jednoczesnym złomowaniu starych. Dopłaty te zaowocowały znacznym wzrostem sprzedaży małych samochodów, produkowanych właśnie w Polsce. Wycofanie tych dopłat w kolejnych latach może wpłynąć na poziom sprzedaży małych samochodów produkowanych w Polsce. W odniesieni do nowych samochodów osobowych istotnym problemem może być również likwidacja możliwości doliczenia podatku VAT do samochodów „z kratką”, która przyspieszyła proces wymiany posiadanych samochodów u przedsiębiorców” – dodaje Michna.

Długoterminowe prognozy przewidują, że europejski rynek motoryzacyjny będzie w najbliższych latach stopniowo wychodził z impasu. Zgodnie z danymi EIU, w 2011 roku powinno się udać zatrzymać spadek sprzedaży nowych samochodów osobowych w Europie a w latach 2012-2014 możemy się spodziewać wzrostu liczby rejestracji o 4-5% rocznie. W przypadku samochodów użytkowych, od 2011 roku możemy spodziewać się wzrostu sprzedaży na poziomie około 4- 6% rocznie. Równolegle, kolejne zagraniczne koncerny motoryzacyjne ogłaszają plany inwestycyjne dotyczące naszego kraju. Wszystko wskazuje więc na to, że jeżeli nie wystąpią żadne nieprzewidziane załamania w sferze europejskiej czy światowej gospodarki, przed polskim przemysłem motoryzacyjnym otwiera się kolejny okres stabilnego rozwoju.

Polecamy: Jak rozliczyć zakup samochodu firmowego zbytego przed upływem roku?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Proactive

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »