REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy martwią się o krajową gospodarkę

REKLAMA

REKLAMA

Mikro, mali i średni przedsiębiorcy w Polsce obawiają się kierunku w jakim podąża krajowa gospodarka. Odsetek twierdzących, że sytuacja gospodarcza kraju pogorszy się wzrósł aż o 16 pkt. proc. w stosunku do kryzysowego 2009 roku.

Takiego wyniku jeszcze nie odnotowano - wynika z najnowszego badania wrocławskiego Instytutu Keralla Research. Kondycję własnej firmy przedsiębiorcy, tradycyjnie już, ocenili nieco lepiej, niż kondycję kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźnik nastrojów przedsiębiorstw KERNA spadł do poziomu minus 55,6 pkt. wobec minus 51,3 pkt. kwartał do kwartału (-100 min; +100 max). Klimat w firmach sektora MŚP jest więc porównywalny to tego, jaki dominował w I połowie 2009 roku. Największy wpływ na końcową niższą wartość wskaźnika, miały nienotowane dotąd krytyczne oceny oraz obawy wobec sytuacji gospodarczej Polski w relacji zarówno do poprzedniego kwartału, jak i licząc rok do roku. 

Zdaniem analityków Karalla Research obawy przedsiębiorców o przyszłość krajowej gospodarki mają wymiar żółtej kartki, wystawianej przez small biznes rządowi. Przedsiębiorcy są niezadowoleni z działań rządu w obszarze gospodarki. Składa się na to sekwencja zdarzeń, jak: podniesienie VAT i wiążący się z tym chaos w firmach handlowych, fiasko „jednego okienka”, likwidacja „kratki” tj. zabranie impulsu zakupu auta do firmy, brak odpisu VAT od paliw, zapowiedź wysokich opłat za autostrady (co będzie mieć wpływ na wzrost cen towarów), rozmontowywanie OFE, rosnący dług publiczny. To tylko część przykładów generujących lęk o przyszłość – zgłaszanych w wywiadach przez przedsiębiorców.
W obszarze oceny kondycji własnej firmy, atmosfera w MŚP kształtuje się względnie pozytywnie. Małe, średnie przedsiębiorstwa trzymają kurs na zachowanie zatrudnienia, a skala inwestycji będzie utrzymana przez blisko 70 proc. badanych na takim samym lub nawet większym poziomie także w tym kwartale.

Polecamy: Jakie tajemnice kryją firmy leasingowe?

Z badania wynika również, że utrwala się pogląd, że finał kryzysu gospodarczego rysuje się, jako realny w 2012 roku lub dalej. Przekonanie wśród przedsiębiorców sektora MŚP, że kryzys to nie tymczasowa zapaść, ale długoterminowy problem, podziela już 66,5 proc. small biznesu. To o 43 pkt. proc., niż rok wcześniej. W koniec kryzysu datowany na 2011 wierzy już tylko 9 proc. ankietowanych, a jak słabnie nadzieja sektora MŚP na rychły koniec kryzysu ilustruje poniższy wykres całoroczny, ukazujący zmianę postaw badanych w okresie IV kw. 2009 – IV kw. 2010.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Keralla Research

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA