REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne przekazanie towarów może zostać opodatkowane

Barbara Głowacka
Prawnik, konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Opodatkowanie nieodpłatnych czynności pozostaje niezgodne z prawem.  Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT. Zmiany mają przede wszystkim dotyczyć definicji odpłatnej dostawy towarów. Regulacje zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2011 r.

Powodem zmiany jest to, że obecna regulacja w zakresie opodatkowania nieodpłatnych czynności jest niezgodne z prawem UE, gdyż przewiduje znacznie węższy zakres opodatkowania takich czynności, przez co polskie przepisy są korzystniejsze od rozwiązań wspólnotowych.

REKLAMA

Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. za odpłatną dostawę towarów uznaje się również wszelkie nieodpłatne przekazanie towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Czynność nieodpłatną uznajemy obecnie za opodatkowaną gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:
- podatnik wykorzystał do wykonania nieodpłatnej czynności towary, przy nabyciu których skorzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego,
- dostawa nieodpłatna pozostaje bez związku z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Polecamy: Na czym polega obowiązek rejestracji firmy

REKLAMA

Na gruncie wskazanego przepisu utarła się praktyka nieopodatkowywania wszelkich przekazań towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem w szczególności właśnie na cele reprezentacji i reklamy (jako że czynności te są niewątpliwie związanymi z przedsiębiorstwem).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister Finansów proponuje w projekcie z dnia 9 września 2010 r., aby z treści obowiązującego art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wykreślić wyrażanie „na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem”. W konsekwencji opodatkowana będzie każda dostawa nieodpłatna, nawet ta w wykonaniu czynności związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem np. reprezentacja czy reklama, w sytuacji gdy dostarczany towar nie będzie prezentem małej wartości lub próbką albo drukowanym materiałem reklamowym.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

W praktyce powyższe zmiany będą oznaczały w szczególności konieczność opodatkowywania np. przekazywania towarów na drobne poczęstunki na rzecz kontrahentów czy opodatkowania wydania towarów w związku z prowadzonymi programu lojalnościowymi. Omawiany przepis, w zmienionym brzmieniu, nakazuje także opodatkowywać wszelkie przekazanie lub zużycie towarów na cele pracownika, nie tylko - jak było to dotychczas – na jego cele osobiste. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA