REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawcy krytycznie o projekcie nowelizacji VAT

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzając nowe stawki VAT rząd nie dba o minimalizację skutków ubocznych tej "operacji", tam gdzie to jest ekonomicznie i prawnie możliwe. Proponowane przepisy przejściowe nadal są niewystarczające, a sam projekt nowelizacji ustawy wciąć powoduje wśród podatników ogromne kontrowersje.

W dniu 30 września 2010 r. Prezes Rady Ministrów przedstawił Sejmowi RP rządowy projekt ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, w tym o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, którego celem jest m. in. wprowadzenie zapowiadanej wcześniej zmiany w zakresie stawek VAT. 

REKLAMA

REKLAMA

Pierwotny projekt nowelizacji ustawy o VAT został przedstawiony 9 września 2010 r. Rada Podatkowa PKPP Lewiatan przekazała 16 września 2010 r. opinie do projektu, w której wskazywaliśmy na konieczność wprowadzenia określonych przepisów przejściowych.

Przedstawiony teraz projekt nowelizacji w zakresie zmiany stawek zawarty (druk sejmowy nr 3430) zawiera, w odróżnieniu od pierwotnej wersji ustawy, pewne przepisy przejściowe, co przyjmujemy z uznaniem. Jednakże nie możemy nie zwrócić uwagi na fakt, że zaprezentowane przepisy przejściowe są nadal niewystarczające, a sam projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług zawarty w projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej nadal powoduje wśród podatników ogromne kontrowersje.

I. Przepisy przejściowe 

Zdaniem Rady Podatkowej PKPP Lewiatan rząd, wprowadzając nowe stawki VAT powinien był zadbać o minimalizację wszelkich niezamierzonych ubocznych skutków podwyżek VAT, tam gdzie to jest ekonomicznie i prawnie możliwe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutkiem obecnego brzmienia przepisów przejściowych będzie m.in. opodatkowanie tych samych czynności w tym samym czasie według różnych stawek VAT. Projekt zakłada, że decydującym kryterium przy określaniu stosowania stawki (sprzed lub po nowelizacji) jest moment wykonania usługi.

REKLAMA

W przypadku usług o charakterze ciągłym za wykonanie usługi przyjmowane jest zakończenie okresu rozliczeniowego. W efekcie usługi wykonywane w sposób ciągły, dla których przyjęto roczny okres rozliczeniowy będą opodatkowane np. według stawki 23% VAT, jeśli tylko zakończenie okresu rozliczeniowego będzie miało miejsce już w nowym roku.

Przykładowo usługi, dla których przyjęto roczny okres rozliczeniowy od 15 stycznia 2010 r., a kończący się 14 stycznia 2011 r. będą w całości opodatkowane stawką 23%. Innym przykładem są usługi telekomunikacyjne, jeśli klient rozlicza się w okresie np. od 5 do 4 następnego miesiąca, usługi telekomunikacyjne wykonane w grudniu będą opodatkowane według stawki 23%, a te same usługi u klienta, który rozlicza się w okresie od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca będą opodatkowane stawką 22%. 

Sytuacja taka (opodatkowanie według różnych stawek identycznych czynności wykonywanych w tym samym okresie w zależności jedynie od przyjętego okresu rozliczeniowego) skutkuje naruszeniem konstytucyjnej zasady poszanowania praw nabytych, równości wobec prawa oraz zasady niedziałania prawa wstecz. Dodatkowo sytuacja taka narusza zasadę neutralności podatku VAT. 

Zdaniem Lewiatana projekt powinien zostać uzupełniony o specyficzne regulacje dla pewnego rodzaju usług ciągłych, dla których obowiązek podatkowy powstaje w innym momencie niż wystawienie faktury i w innym momencie niż otrzymanie płatności (w szczególności chodzi o takie sytuacje gdy obowiązek powstaje z chwilą upływu terminu płatności).

Dotyczy to zarówno przypadków, gdy obowiązek podatkowy powstanie w starym roku a czynność będzie wykonana w nowym roku, jak i przypadków, gdy w starym roku zostaje przez podatnika wystawiona faktura (zgodnie z obowiązującymi regulacjami) a dopiero w nowym roku powstanie obowiązek podatkowy lub zostanie wykona czynność.

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

II. Brak uwzględnienia specyfiki branż lub rodzajów działalności, w których cena jest regulowana urzędowo lub też, gdy odrębne regulacje wpływają na jej stosowanie. 

Brak możliwości podwyższenia ceny przez podatnika w taki sposób, aby cena uwzględniała wzrost stawki VAT, spowoduje przeniesienie na podatnika ciężaru podwyżki. Jest to sprzeczne z podstawowymi zasadami funkcjonowania podatku VAT, który w sensie ekonomicznym jest podatkiem obciążającym konsumentów, a nie podatników (zasada neutralności).

Prawo zamówień publicznych

1. W związku z planowanym podwyższeniem stawek podatku VAT należy wprowadzić do ustawy Prawo zamówień publicznych przepis umożliwiający podwyższenie proporcjonalne wartości zawartych kontraktów na podstawie ofert złożonych na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych przed ogłoszeniem Ustawy o zmianie ustawy o VAT.
- Alternatywnie, zamiast powyższego można przyjąć przepis przejściowy utrzymujący dotychczasowe stawki VAT dla kontraktów zawartych na podstawie ofert złożonych przed ogłoszeniem Ustawy o zmianie ustawy o VAT.
- Powyższa zmiana ma pozwolić na zachowanie zasady neutralności podatku VAT, a tym samym uniknięcie ponoszenia ciężaru podatku VAT przez podatnika dokonującego dostawy lub świadczenia usług. Taki skutek byłby niezgodny z zasadami wspólnotowego VAT i naruszałby przepisy Dyrektywy 2006/112/WE.

Wynika to z faktu, że Ustawa Prawo Zamówień Publicznych odsyła do Ustawy o Cenach, zgodnie z którą w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Wykonawca podaje zatem w ofercie kwotę brutto, co oznaczać będzie dla niego (po zmianie/zmianach stawek) de facto obniżenie wynagrodzenia netto o 1 punkt procentowy. 

Ceny sztywne i regulowane

2. Do ustaw nakładających na producentów obowiązek stosowania cen sztywnych lub wydrukowania na opakowaniu maksymalnej ceny detalicznej produktu (np. ustawa o podatku akcyzowym przy produkcji papierosów) należy wprowadzić przepis pozwalający na początku 2011 roku na czasowe stosowanie w sprzedaży towarów wyprodukowanych w 2010 roku ceny odpowiednio podwyższonej w związku ze wzrostem stawki podatku VAT, oraz wprowadzić analogiczne rozwiązanie dotyczące przełomu lat 2013/2014, gdy stawka podatku VAT będzie znowu wynosić 22%. 

3. Należy zauważyć, że podana na paczce cena papierosów wprowadzonych na rynek w 2010 r., które zgodnie z przepisami, mogą być sprzedawane do końca lutego 2011 r. zawiera w sobie należny podatek akcyzowy oraz podatek VAT w kwocie wg obowiązującej w danym roku stawki, tj. 22% w 2010 r. Biorąc pod uwagę powyższe oraz konstrukcję podatku VAT (pośredniego, "przerzucalnego" na kolejne fazy obrotu), punkty sprzedaży uczestniczące w obrocie papierosami zostaną pozbawione prawa do pełnego przeniesienia dodatkowego 1% VAT na konsumenta.

Będzie to sprzeczne z ideą podatku VAT, a będzie to spowodowane tym, że nabywając produkt zawierający VAT wg stawki 22% i sprzedając po 1 stycznia 2011, a zatem w okresie, kiedy obowiązywać będzie 23%, podatnicy ci nie będą mieli możliwości zmiany ceny dla konsumenta, gdyż podwyższenie ceny wydrukowanej na paczce jest sprzeczne z ustawą o podatku akcyzowym.

III. Obowiązki informacyjne przedsiębiorców telekomunikacyjnych związane ze zmianami warunków umowy oraz cen na skutek zmiany przepisów prawa.

W przypadku usług telekomunikacyjnych zmiana cen wynikająca z proponowanego w projekcie okresowego podwyższenia stawki podatku od towarów i usług, jest skomplikowanym procesem regulowanym przepisami ustawy – Prawo telekomunikacyjne.

Ze względu na szczególne rozwiązania przewidziane w ustawie Prawo telekomunikacyjne, niezbędne jest dostosowanie tych rozwiązań do sytuacji, w której zmiana cen usług telekomunikacyjnych wynika wyłącznie ze zmiany stawki podatku, tj. okoliczności niezależnej od dostawcy tych usług.

Zastosowanie, bowiem obecnych przepisów ustawy prawo telekomunikacyjne byłoby niecelowe z powodu kosztów społecznych zastosowania obowiązków informacyjnych określonych w ustawie prawo telekomunikacyjne, co byłyby niewspółmiernie wysokie do zakresu zmiany (podwyższenie VAT o 1% nie będzie dla abonentów nadmiernie odczuwalne, zaś koszt dotarcia do każdego abonenta z indywidualną informacją o podwyżce podatku oraz sporządzenie aneksów do milionów umów byłby ogromny).

Koszty te ostatecznie musiałyby zostać przerzucona na abonenta lub pokryte z funduszy, które w normalnych okolicznościach byłyby przeznaczone na rozwój, w tym inwestycje i poprawę jakości usług).

Mając na uwadze powyższe, w związku z przewidywaną zmianą wysokości stawki podatku VAT, postulujemy wyłączenie stosowania przepisów Prawa telekomunikacyjnego obligujących do indywidualnego informowania abonentów o zmianach warunków umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub cennika takich usług z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca. Zamiast tego proponujemy wprowadzenie do projektu nowelizacji przepisu obligującego dostawcę publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych do podania tych informacji do publicznej wiadomości.

Ponadto, zgodnie z naszą propozycją, w przypadku jednostronnego rozwiązania przez klienta umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych z powodu braku akceptacji zmian w tej umowie lub w cenniku usług telekomunikacyjnych, dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przysługiwałoby roszczenie odszkodowawcze, a także zwrot ulgi, przyznanej abonentowi w momencie zawierania umowy.

IV. Rząd, zapowiadając podwyżkę VAT, nie uwzględnił również kosztów, które będzie musiała ponieść część przedsiębiorstw, takich jak:

wzrost jednorazowych wydatków na pokrycie kosztów administracyjnych i informatycznych związanych z koniecznością:

- wprowadzenia nowych stawek do systemów informatycznych i
- rozmieszczenia na produktach metek towarowych oraz
- wydrukowania i upowszechnienia nowych cenników.

Kkoszty te mogą być szczególnie wysokie w przypadku sieci firm handlowych i obniżyć marże na sprzedaży w przypadku niezmieniania z tego tytułu cen detalicznych. 

Zdaniem Rady Podatkowej PKPP Lewiatan propozycje rządu nie będą neutralne dla gospodarki. Sama podwyżka stawki podstawowej VAT (zmiany pozostałych stawek dadzą także efekt wzrostu obciążenia dóbr i usług podatkiem pośrednim) wpłynie na wzrost inflacji, spadek popytu wewnętrznego, a także ograniczy tempo wzrostu przychodów przedsiębiorstw, co odbije się na wysokości podatków dochodowych płaconych przez firmy.

Źródło: Rada Podatkowa Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA