| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Polskie firmy nie lubią innowacji

Polskie firmy nie lubią innowacji

Jedynie około 20% polskich przedsiębiorstw sięga po rozwiązania innowacyjne. Jest to zdecydowanie niższy poziom niż ten, który wyznacza średnia 39,5%. w Unii Europejskiej. Poziom innowacyjność wśród firm w Niemczech przekracza 70%.

Jeszcze w 2006 roku prawie 60 proc. małych i średnich przedsiębiorstw uważało, że innowacje są im potrzebne, w 2007 roku było ich ok. 40 proc., a w 2008 roku odsetek spadł do 34 proc. „Dobra koniunktura rozleniwia. Gdy rośnie popyt, aby poprawić wyniki finansowe nie trzeba podejmować dodatkowego ryzyka jakim jest przygotowanie i wprowadzenie innowacji do praktyki. Nie ma silnych, rynkowych motywacji do zmian technologicznych, organizacyjnych, marketingowych i produktowych”- komentuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

Takie zachowania firm wskazują, że większość nie myśli o przyszłości, budowaniu przewagi konkurencyjnej w oparciu o nowatorskie rozwiązania. Niska innowacyjność przedsiębiorstw, a zatem także gospodarki, stanowi zagrożenie dla długofalowego rozwoju gospodarczego kraju. Wraz z wyrównywaniem się kosztów pracy w państwach UE konkurencyjność naszych towarów, bez wzrostu innowacyjności, będzie malała.

Polecamy: Jaki jest czas trwania kontroli przedsiębiorcy?

Nieco optymizmu przyniosły jednak badania przeprowadzone przez PKPP Lewiatan i firmę Deloitte Sp. z o.o. w okresie od kwietnia do czerwca tego roku na reprezentatywnej grupie dużych przedsiębiorstw, zatrudniających od 250 pracowników. Okazało się, że nieznaczna poprawa koniunktury gospodarczej, która nastąpiła w pierwszej połowie 2010 roku, wpłynęła na zmianę w podejściu do innowacji. Firmy deklarowały, że zamierzają postawić na jakość, a ta wymaga zmian, czyli innowacji. Zmieniło się także postrzeganie czynników budujących pozycje konkurencyjną firm na rynku światowym i UE. O ponad 50 proc. wzrosło znaczenie jakości oraz innowacyjnego charakteru dóbr i usług. Przedsiębiorstwa coraz częściej też oceniają inwestycje w innowacje jako strategiczne.

„Cieszy, że polskie firmy zaczynają traktować innowacje jako szansę na realizację własnych ambitnych marzeń i pomysłów, skuteczne konkurowanie na rynku oraz wzrost wartości przedsiębiorstwa w długim okresie” – dodaje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Źródło: Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Matylda Pawłowicz

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »