REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawcy stawiają na jakość

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca zapewne zgodzi się ze stwierdzeniem, że podstawą sukcesu firmy są jej pracownicy. Mimo to w czasie kryzysowego cięcia kosztów przedsiębiorstwa były zmuszone walczyć o przetrwanie, rezygnując z inwestycji w kapitał ludzki. Jednak jak sugerują badania przeprowadzone przez PKPP Lewiatan, w miarę poprawy sytuacji firm, zaczęły stawiać na jakość, a nie ilość pracowników.

REKLAMA

Spowolnienie gospodarcze w 2009 roku udowodniło możliwości adaptacyjnie polskich firm, w szczególności z sektora MSP. To głównie dzięki nim przedsiębiorstwa wybrnęły z kryzysu obronną ręką. Jednak adaptacja do warunków panującego kryzysu oznaczała też inne podejście do pracowników. W dużej mierze zaprzestano inwestowania w ich rozwój, zredukowano budżety szkoleniowe. Co więcej, wiele przedsiębiorstw musiało przeprowadzić masowe zwolnienia. Sami pracownicy nie upominali się o doskonalenie kwalifikacji w momencie gdy nie byli pewni swej przyszłości w firmie. W rezultacie spadła ich motywacja do pracy - jak wykazały badania „Polski Menedżer 2009” przeprowadzone przez Talent Club tylko 16% menedżerów efektywnie wykonywało swoje obowiązki (deklarując, że pracują w swojej pracy na pełen gwizdek, ze 100% efektywnością).

REKLAMA

Jednak wraz z poprawą koniunktury gospodarczej, zmieniło się też podejście do pracowników. „Prognozowane zmiany zatrudnienia i wynagrodzeń w poszczególnych sektorach gospodarki wyraźnie pokazują, że przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu koncentrują się na wzroście liczby pracowników, a w coraz większym stopniu – na ich „jakości” - powiedziała dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z PKPP Lewiatan. „Plany dotyczące zatrudnienia są bowiem bardzo skromne, natomiast w większości sektorów firmy planują wzrosty wynagrodzeń.”

Polecamy serwis Fundusze unijne

Oprócz podwyżek planowane są firmach także szkolenia podnoszące kwalifikacje pracowników. Pracodawcy stawiają na rozwój zwłaszcza menedżerów wyższego stopnia, gdyż zdają sobie sprawę, że to oni są siłą napędową firmy.

„Lepiej wyszkoleni pracownicy to bardziej efektywni pracownicy. Dlatego też wielu przedsiębiorców zaczyna inwestować w rozwój ich umiejętności i kompetencji” – mówi Marek Smolarz, dyrektor generalny Diners Club Polska, organizatora ogólnopolskiego programu dla kadry menedżerskiej Talent Club. Podnoszenie kwalifikacji pracowników stało się zatem nie tyle modą, co wymierną korzyścią dla firmy. Prezesi zdają sobie sprawę, że w ten stosunkowo prosty sposób znacznie podnosi się jej konkurencyjność rynkowa. Dobrze wyszkoleni, zadowoleni pracownicy są siłą napędową przedsiębiorstwa i efektywniej wykonują swoje obowiązki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA