| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Polacy narzekają na sytację finansową

Polacy narzekają na sytację finansową

Ponad 42 proc. Polaków odczuło pogorszenie sytuacji finansowej w swoich gospodarstwach domowych – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej. Jednocześnie zdecydowana większość respondentów – ponad 85 proc. – deklaruje, że nie zdarza im się zalegać z płatnościami. W pierwszej kolejności Polacy regulują opłaty za wodę, prąd, gaz oraz czynsz za mieszkanie.

Na zlecenie BIG InfoMonitor Instytut badania opinii Homo Homini przeprowadził w połowie lutego ogólnopolskie badanie, którego celem było sprawdzenie, jak Polacy widzą siebie jako płatników różnych zobowiązań, a także jak oceniają kondycję swoich budżetów domowych.

Ponad czterech na dziesięciu badanych (42 proc.) zadeklarowało, że sytuacja finansowa w ich gospodarstwach domowych uległa pogorszeniu w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Poprawę zaobserwowało 20 proc.

Jednocześnie znacząca większość (85,2%) Polaków deklaruje, że nie zdarza im się zalegać z płatnościami. Jedynie 12,8% respondentów przyznało, że czasem nie płaci swoich zobowiązań finansowych na czas. Tak więc mimo kryzysu, który odczuły także gospodarstwa domowe, zdecydowanej większości Polaków udało się utrzymać dyscyplinę płatniczą i uniknąć przeterminowanego zadłużenia.

Polacy podzielili się w ocenie perspektyw na przyszłość – 43 proc. badanych nie przewiduje, aby w najbliższym czasie kryzys finansowy miał ustąpić, przeciwnego zdania jest 36 proc. badanych.

- Badania pokazują, że większość Polaków jest niezwykle zdyscyplinowana i poważnie podchodzi do swoich zobowiązań. Nawet w trudniejszym okresie nie pozwala sobie na powstanie choćby krótkotrwałych zaległości. Problem zaległego zadłużenia koncentruje się więc w grupie osób, które już mają długi i tam przede wszystkim narasta – mówi Mariusz Hildebrand, prezes zarządu BIG InfoMonitor.

Polacy deklarują spłacanie w pierwszej kolejności opłat za media: wodę, prąd, gaz – taką odpowiedź wskazało ponad 84 proc. badanych. Niewiele mniej bo 78,4 proc. wskazań uzyskały należności za czynsz, zaś 55,6 proc. respondentów wskazało rachunki za telefon jako priorytetowe do spłaty.

Najmniej osób (2,2 proc.) wskazało jako istotne, zobowiązania wobec osób bliskich. Jedynie 13,6 proc. Polaków zadeklarowało, że raty za kredyty mieszkaniowe są najważniejszymi należnościami do spłaty.

- Wciąż niewielki odsetek Polaków posiada kredyt hipoteczny, stąd piąta pozycja tego rodzaju zobowiązań na liście najistotniejszych opłat. Poziom 13,6% wskazań oznacza, że kredyty hipoteczne są ważne do spłaty dla osób, które je posiadają – dodaje szef BIG InfoMonitor.

Z badań zrealizowanych dla BIG InfoMonitor wynika również, że tylko jeden na dziesięciu Polaków planuje w ciągu najbliższych trzech miesięcy wziąć jakikolwiek kredyt.

Dwie trzecie ankietowanych (66,8 proc.) deklaruje, że nie obawia się utraty pracy z powodu kryzysu finansowego, z czego 48,1 proc. zdecydowanie wyraża ten pogląd.

BIG InfoMonitor/IN

Zobacz także: Budżet domowy Wieszjak.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich

Stowarzyszenie zajmuje się ochroną praw konsumentów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »