| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Analiza kondycji finansowej przedsiębiorstwa

Analiza kondycji finansowej przedsiębiorstwa

Obecne warunki rynkowe, w jakich muszą funkcjonować przedsiębiorstwa, wymagają przeprowadzania wnikliwej analizy ich sytuacji finansowej. Informacje uzyskane z takiej analizy dają aktualny obraz przedsiębiorstwa. Jest to potrzebne do podejmowania decyzji bieżących i strategicznych z punktu widzenia zarówno kierownictwa, jak i odbiorców zewnętrznych.


Weryfikacja kondycji finansowej firmy to przede wszystkim jej analiza finansowa na podstawie danych ze sprawozdania finansowego. Jednak same dane bez poznania otoczenia firmy mogą wpłynąć negatywnie na ocenę jej kondycji. Dopiero analiza tzw. standingu przedsiębiorstwa, czyli danych finansowych wraz z oceną jego pozycji na rynku, daje podstawy do ustalenia wiarygodności firmy i jej możliwości ekonomicznych, co z kolei pozwala na podejmowanie różnych strategicznych decyzji.

Wstępną fazą oceny kondycji przedsiębiorstwa jest analiza danych pochodzących ze sprawozdania finansowego.

Schemat. Analiza przedsiębiorstwa

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Analiza danych pochodzących ze sprawozdania finansowego w głównej mierze opiera się na tzw. analizie wskaźnikowej. Dokonywana jest w różnych układach, tzw. pionowym, poziomym oraz w czasie.

Analiza wskaźników w czasie wskazuje na zachodzące w przedsiębiorstwie zmiany. Najczęściej przeprowadza się ją na podstawie danych z dwóch lat, gdyż w takim układzie sporządzane są sprawozdania finansowe. Jednak bardziej miarodajna jest ocena danych z okresu od trzech do pięciu lat. Należy pamiętać, że informacje pochodzące ze sprawozdania finansowego są danymi historycznymi pozwalającymi na porównanie rezultatów działalności przedsiębiorstwa. Analiza porównawcza może być przeprowadzona w ramach jednego przedsiębiorstwa, jak również między różnymi jednostkami działającymi w podobnej branży.

Analiza struktury określa relacje poszczególnych wielkości będących przedmiotem analizy i pozwala na ustalenie ich procentowego udziału w wielkości ogółem, której są częścią składową. Przeprowadzana jest na podstawie bilansu, który prezentuje stan majątku jednostki (aktywa) i źródła jego finansowania (pasywa). Może być przeprowadzana między aktywami, pasywami lub między aktywami i pasywami. Podczas badania należy ustalać wskaźniki relacji, które przedstawiają zależności między poszczególnymi składnikami bilansu.

Analiza struktury aktywów pokazuje, z jakich elementów składa się majątek przedsiębiorstwa i jak one wpływają na efektywność jego zarządzania.

Rozpatrując strukturę majątku przedsiębiorstwa, należy ustalić:

•  w czym jest ulokowany majątek przedsiębiorstwa, czyli z jakich elementów się składa i jakie są ich rozmiary,

•  jakie występują relacje między składnikami majątku,

•  jakie wystąpiły zmiany w strukturze majątku i co było ich przyczyną,

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Andziak

Księgowy / Biuro rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »