REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dynamiczny rozwój rynku leasingu

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Istnienie ogromnego i bardzo płynnego rynku wtórnego pojazdów i środków transportu sprawia, że w tej dziedzinie zawieranych jest najwięcej umów leasingowych.


Dzięki istnieniu rynku wtórnego leasingodawcy minimalizują swoje ryzyko. Jeśli dojdzie do bankructwa leasingobiorcy, łatwo mogą leasingowany pojazd sprzedać na rynku wtórnym. Zaś istnienie tego rynku ułatwia także kalkulacje utraty wartości lesingowanej rzeczy w czasie trwania umowy, dzięki czemu bardziej proste są rozliczenia.

REKLAMA


Najbardziej płynnymi i najchętniej leasingowanymi przedmiotami są w chwili obecnej maszyny i urządzenia ogólnego zastosowania, sprzęt biurowy oraz komputery. Firmy leasingowe finansują jednak również linie technologiczne czy wysokospecjalistyczne maszyny. Jednak w tego typu przypadkach najbardziej istotnym kryterium związanym z udzieleniem finansowania jest bardzo dobra sytuacja finansowa klienta.


Korzyści dla przedsiębiorcy


Firma, która chce się utrzymać na konkurencyjnym rynku, musi ciągle się rozwijać. By zaś się rozwijać, musi mieć środki zarówno na bieżące wydatki, jak i na inwestycje. Stąd konieczność sięgania po wszelkie możliwe instrumenty finansowe, na które - poza środkami własnymi - składają się tradycyjnie kredyty i pożyczki i coraz częściej leasing.


Leasing, poza zazwyczaj łatwiejszą niż w przypadku kredytu procedurą uzyskania, daje przedsiębiorcy dodatkowe korzyści podatkowo-kosztowe. Poprzez możliwość wliczania w koszty rat leasingowych w pełnej wysokości daje szansę na szybkie zamortyzowanie inwestycji. Oznacza to, że można w ten sposób inwestować szybciej, w tym dzięki niższym podatkom niż wówczas, gdy korzysta się wyłącznie z własnych rezerw finansowych czy wspiera rozwój z kredytów albo pożyczek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Dobry układ leasingowy musi opierać się na korzyściach obu stron: finansującego, czyli firmy leasingowej, oraz korzystającego, czyli przedsiębiorcy. Firmy leasingowe dostrzegły to już dawno. Dodatkowo zaś konkurencja między nimi sprawia, że oferowane obecnie na rynku finansowym produkty leasingowe są nowoczesne, bezpieczne i korzystne dla klientów.


Jeśli przedsiębiorca nie ma zdolności kredytowej albo ma ją niezbyt wielką i planuje ją wykorzystać dla uzyskania kredytu obrotowego, powinien rozważyć skorzystanie z leasingu jako optymalnego w takich warunkach sposobu sfinansowania potrzeb inwestycyjnych firmy.


Z punktu widzenia gry w koszty leasing, jeśli nawet nie jest generalnie tańszą formą finansowania inwestycji, to z pewnością jest rozwiązaniem dającym większe możliwości modelowania tych kosztów, w tym także w czasie. Jest więc instrumentem nieporównywalnie bardziej elastycznym niż kredyt, co do którego zasady rozliczania w koszty są dość sztywne i schematyczne.


I tak, o ile w przypadku kredytu kosztem uzyskania przychodu mogą być tylko odsetki czy inne koszty bankowe związane z kredytem, i to tylko wtedy, gdy nie ma wątpliwości co do istnienia czytelnego związku między sfinansowanym z kredytu wydatkiem a celem osiągnięcia przychodu, o tyle w przypadku leasingu katalog takich kosztów jest zdecydowanie bardziej bogaty.


Można wykazać kilka istotnych przewag leasingu nad kredytem. Po pierwsze, firma leasingowa nie bada zdolności kredytowej, lecz ocenia ryzyko wedle kryteriów wiarygodności leasingowej, nie ma więc przeszkód, by z leasingu skorzystać zaraz po zarejestrowaniu firmy lub w sytuacji zachwianej zdolności kredytowej. Po drugie, leasingodawca nie wymaga zbyt wielu dokumentów, a przy zastosowaniu tzw. procedury uproszczonej zadowala się dokumentami rejestracyjnymi firmy. Przy leasingu operacyjnym jedynym stosowanym zabezpieczeniem są weksle własne in blanco leasingobiorcy. Po trzecie, koszty usługi leasingowej, zwłaszcza przy leasingu operacyjnym, są bardzo niskie, porównywalne z kosztami kredytów hipotecznych. A przy leasingu operacyjnym firma leasingowa załatwia wszystkie formalności związane z przyjęciem leasingowanej rzeczy od jej producenta (np. przy samochodach: odbiór, rejestracja, ubezpieczenie).


Rynek bardzo różnorodny


W I połowie tego roku udział leasingu maszyn i urządzeń przemysłowych w rynku ruchomości wyniósł 29 proc. Najbardziej popularnym produktem w tym segmencie rynku jest leasing sprzętu budowlanego (33 proc. ogółu maszyn i urządzeń). Duże zainteresowanie leasingiem maszyn i urządzeń budowlanych wynika w znacznej mierze z utrzymującej się od początku roku na wysokim poziomie produkcji budowlano-montażowej, która w I półroczu była o 30,2 proc. wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział pozostałych kategorii maszyn i urządzeń waha się od 1 do 7 proc. ogólnej wartości. Średnia wartość wyleasingowanych maszyn i urządzeń w I półroczu 2007 r. wyniosła 268 tys. zł, a średnia długość umowy 47 miesięcy. Podobnie jak w środkach transportu drogowego w tym segmencie rynku dominują również nowe przedmioty leasingu (91 proc.).


W segmencie leasingu sprzętu budowlanego ścisłą czołówkę stanowią trzy spółki: Europejski Fundusz Leasingowy, który zawarł umowy o wartości 203,44 mln zł, Caterpillar Financial Services (179,60 mln zł) oraz SG Equipment Leasing Polska (158,96 mln zł).


Spółką specjalizującą się w leasingu maszyn rolniczych na polskim rynku jest Maszyny rolniczeDe Lage Landen Leasing, którego portfel nowych umów w I półroczu w segmencie maszyn rolniczych wart był 32,39 mln zł. Nieznacznie pola ustępuje mu w tym segmencie VB Leasing Polska (27,36 mln zł), a trzecie miejsce ma Europejski Fundusz Leasingowy 16,82 (mln zł).


Z kolei w leasingu maszyn poligraficznych bezpośrednio konkurują ze sobą dwie spółki: Handlowy-Leasing z nowymi umowami leasingowymi wartymi w I połowie roku 40,99 mln zł oraz Siemens Finance - 38,50 mln zł. Tuż za nimi plasują się: SG Equipment Leasing Polska (33,98 mln zł) oraz IKB Leasing Polska (22,54 mln zł) i Millennium Leasing (21,10 mln zł).


Branżowi liderzy


Zdecydowanym liderem w segmencie maszyn do produkcji tworzyw sztucznych jest Millennium Leasing, który w I połowie roku zawarł umowy o wartości 48,72 mln zł. Na dalszych pozycjach plasują się: IKB Leasing Polska (21,73 mln zł) oraz BRE Leasing (20,63) mln zł.


Segment rynku leasingu maszyn do obróbki metalu ma lidera w spółce SG Equipment Leasing Polska, której udało się zawrzeć nowe umowy w I połowie roku o wartości 42,16 mln zł, dzięki czemu spółka wyprzedziła trzech bezpośrednich konkurentów: Handlowy-Leasing (31,68 mln zł), IKB Leasing Polska (24,04 mln zł) oraz Raiffeisen Leasing Polska (22,95 mln zł).


Leasing maszyn dla przemysłu spożywczego jest domeną SG Equipment Leasing Polska - nowe umowy w I półroczu o wartości 14,40 mln zł oraz Millennium Leasing 12,44 mln zł, VB Leasing Polska 10,47 mln zł i Europejski Fundusz Leasingowy 10,25 mln zł.


Na rynku leasingu sprzętu medycznego dominują dwie spółki: Siemens Finance o wartości nowych umów w I połowie roku równej 22,19 mln zł i VB Leasing Polska - wartość nowych umów 19,08 mln zł. W ślad za nimi podążają: BPH Leasing (14,04 mln zł) i Europejski Fundusz Leasingowy (13,18 mln zł).


Leasing sprzętu gastronomicznego zdominował Europejski Fundusz Leasingowy, który w I połowie roku zawarł nowe umowy o wartości 27,51 mln zł i zdecydowanie wyprzedził wicelidera, jakim jest w tym segmencie rynku Raiffeisen Leasing Polska (7,61 mln zł).


Ta spółka, Raiffeisen Leasing Polska, z kolei jest liderem leasingu wózków widłowych. W I połowie roku wyleasingowała ich za 35,23 mln zł, rewanżując się Europejskiemu Funduszowi Leasingowemu - 30,36 mln zł. Trzeci w tym segmencie jest BPH Leasing - 27,78 mln zł.

Liderzy leasingu maszyn w I poł. 2007 r. (w mln zł)
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Leasing maszyn i urządzeń w I poł. 2007 r. (w mln zł)
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

4,1 mld zł

Leasing maszyn

W I połowie 2007 r. dzięki leasingowi sfinansowano zakup maszyn za 4,1 mld zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA